Painelaitteet ja markkinatutkimus niiden tarpeesta energiateollisuudessa
Lahtinen, Maria (2011)
Lahtinen, Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104104096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104104096
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on kaksi osiota: painelaitteiden teoriaa käsittelevä osuus sekä markkinatutkimus painelaitteiden tarpeesta energiateollisuudessa. Jälkimmäinen osuus tehtiin kotimaiselle painelaitteita valmistavalle Gav Group Oy:lle.
Teoriaosassa käsiteltiin painelaitteiden suunnittelua, valmistusta sekä painelaitteisiin liittyvää lainsäädäntöä. Lisäksi perehdyttiin painelaitteiden yleisimpiin käyttökohteisiin ja painelaitteiden lisävarusteisiin.
Markkinatutkimusosuudessa perehdyttiin painelaitetilanteeseen Suomen energiateollisuudessa. Tarkoituksena oli selvittää erilaisten lämpölaitosten ja voimalaitosten painelaitteiden tilaustarvetta lähitulevaisuudessa. Erityisen kiinnostuneita oltiin uusien biovoimalaitosten suunnitelmista. Markkinatutkimus suoritettiin sähköpostilla ja puhelimitse, ja vastauksia saatiin yhteensä 112 kpl.
Markkinatutkimuksen avulla saatiin Gav Group Oy:n tunnettavuutta parannettua energiateollisuuden keskuudessa ja hyödyllistä tietoa mahdollisista tulevista energiantuotantolaitosten painelaitehankinnoista.
Markkinatutkimuksen tuloksia tullaan käyttämään yrityksen myyntityössä tulevaisuudessa.
Teoriaosassa käsiteltiin painelaitteiden suunnittelua, valmistusta sekä painelaitteisiin liittyvää lainsäädäntöä. Lisäksi perehdyttiin painelaitteiden yleisimpiin käyttökohteisiin ja painelaitteiden lisävarusteisiin.
Markkinatutkimusosuudessa perehdyttiin painelaitetilanteeseen Suomen energiateollisuudessa. Tarkoituksena oli selvittää erilaisten lämpölaitosten ja voimalaitosten painelaitteiden tilaustarvetta lähitulevaisuudessa. Erityisen kiinnostuneita oltiin uusien biovoimalaitosten suunnitelmista. Markkinatutkimus suoritettiin sähköpostilla ja puhelimitse, ja vastauksia saatiin yhteensä 112 kpl.
Markkinatutkimuksen avulla saatiin Gav Group Oy:n tunnettavuutta parannettua energiateollisuuden keskuudessa ja hyödyllistä tietoa mahdollisista tulevista energiantuotantolaitosten painelaitehankinnoista.
Markkinatutkimuksen tuloksia tullaan käyttämään yrityksen myyntityössä tulevaisuudessa.