Valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimiskokemukset - Savonlinnassa
Nikulainen, Emmiina; Kupiainen, Tanja (2011)
Nikulainen, Emmiina
Kupiainen, Tanja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104084078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104084078
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Mikkelin ammattikorkeakoulun toteuttamaa Oppiva- eli oppimis- ja luki-vaikeuksien tukeminen ja ohjaus hanketta. Oppiva-hanke on valtakunnallisen ESOK-hankkeen eli Esteetön opiskelu korkea-asteen oppilaitoksissa alahanke. Opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä valmistuvilta sairaanhoitajaopiskelijoilta kokemuksia oppimisesta ja tukipalveluista. Tutkimuksen tulosten tarkoituksena on kehittää opiskelua niin, että oppimisessa ja opiskelussa saadaan parhaat mahdolliset tulokset työelämää varten.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineiston keruu toteutettiin keväällä 2010 silloin valmistumassa oleville sairaanhoitajaopiskelijoille (N=16). Tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin avointen kysymysten kyselylomaketta, jonka aiheina olivat hoitotyön koulutus, hoitotyön osaaminen, ammattiin oppiminen ja oppimaan oppiminen. Tutkimuksessa käytettiin narratiivista tutkimus-menetelmää, jossa tavoitteena on saada kokemuksia ja kuvauksia valitsemistamme aiheista. Ai-neiston analyysi on tehty käyttäen induktiivista sisällön analyysia.
Tulosten mukaan esille nousi yleinen tyytyväisyys käytännön harjoitteluihin ja teoriaopintoihin sekä opettajilta saatuun tukeen. Eniten tyytymättömyyttä tuli esille niistä opintojaksoista tai pro-jekteista, joiden ei koettu vastaavan ammattitaitovaatimuksia ja lisäksi näiden opintojen ajan-kohdat, numeerinen arvostelutapa sekä isot opintopistemäärät herättivät tyytymättömyyttä. Nämä opinnot tuntuivat vievän tilaa hoitotyön koulutuksen kannalta tärkeiltä opinnoilta. Opiskelijat kuvasivat saavansa riittävästi tukea eri tahoilta koulutuksen aikana, ja myös Savonniemen kam-puksella on heidän mielestään esteettömyys huomioitu hyvin. Tutkimuksen avulla hankittua tietoa voidaan käyttää hyväksi kehitettäessä opetussuunnitelmia.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Aineiston keruu toteutettiin keväällä 2010 silloin valmistumassa oleville sairaanhoitajaopiskelijoille (N=16). Tutkimuksen toteuttamisessa käytettiin avointen kysymysten kyselylomaketta, jonka aiheina olivat hoitotyön koulutus, hoitotyön osaaminen, ammattiin oppiminen ja oppimaan oppiminen. Tutkimuksessa käytettiin narratiivista tutkimus-menetelmää, jossa tavoitteena on saada kokemuksia ja kuvauksia valitsemistamme aiheista. Ai-neiston analyysi on tehty käyttäen induktiivista sisällön analyysia.
Tulosten mukaan esille nousi yleinen tyytyväisyys käytännön harjoitteluihin ja teoriaopintoihin sekä opettajilta saatuun tukeen. Eniten tyytymättömyyttä tuli esille niistä opintojaksoista tai pro-jekteista, joiden ei koettu vastaavan ammattitaitovaatimuksia ja lisäksi näiden opintojen ajan-kohdat, numeerinen arvostelutapa sekä isot opintopistemäärät herättivät tyytymättömyyttä. Nämä opinnot tuntuivat vievän tilaa hoitotyön koulutuksen kannalta tärkeiltä opinnoilta. Opiskelijat kuvasivat saavansa riittävästi tukea eri tahoilta koulutuksen aikana, ja myös Savonniemen kam-puksella on heidän mielestään esteettömyys huomioitu hyvin. Tutkimuksen avulla hankittua tietoa voidaan käyttää hyväksi kehitettäessä opetussuunnitelmia.