Metsäkoneenkuljettajien saatavuus metsäalalle 2010 : Opettajien näkemyksiä opiskelijoista, koulutuksesta ja tulevaisuudesta metsäkonealalla
Mäki, Simo (2011)
Mäki, Simo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104084053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104084053
Tiivistelmä
Työn aiheena oli metsäkoneenkuljettajien saatavuus metsäalalle – opettajien näkemyksiä opiskelijoista, koulutuksesta ja tulevaisuudesta metsäkonealalla. Tavoitteena opinnäytetyössäni oli löytää vastauksia siihen, miksi osaavista metsäkoneenkuljettajista on pulaa työmarkkinoilla nyt ja etenkin tulevaisuudessa.
Metsäkonealan koulutuksessa monella opiskelijalla jää opinnot kesken tai viimeistään työelämään päästyään jossain vaiheessa moni työntekijä vaihtaa alaa. Harva työntekijä tekee koko työuraansa metsäkoneenkuljettajana. Mistä tämä johtuu ja mitä asialle voidaan tehdä? Tarkoituksenani oli myös osittain selvittää työvoiman saatavuutta ja koulutuksen kehitystarpeita metsäkonealalla.
Tutkimuskohteina olivat Suomen kahdeksasta metsäkonekoulusta seitsemän koulua. Tutkimus sisältyi Työtehoseuran teettämään Metsäkonealan työvoimapulan valtakunnallisen tilanteen selvityshankkeeseen. Opettajille teettämäni haastattelu tehtiin elokuussa 2010. Haastattelun tein seitsemälle metsäkonekoululle.
Tulokset haastatteluista antoivat vastauksia, että ongelmat metsäkonekouluilla ovat suhteellisen samankaltaisia. Pieniä eroavaisuuksiakin ilmeni. Yhteisiä ongelmia kouluilla olivat mm. oppilaiden saatavuus alalle, opettajien resurssien puute ja yleisten aineiden opiskelu. Nuorten motivaatio, vastuunkanto elämästä ja työnteosta nousivat esille opiskeluaikana. Oppilaiden erkaantuminen metsästä ja koneista nähtiin myös ongelmana. Tietotekniset taidot oppilailla ovat nykyään kuitenkin erittäin hyvät.
Oppilaiden siirtyminen työelämään ja myös pysyminen työelämässä koettiin ongelmana.
Ongelmia nähtiin myös metsäteollisuuden toimissa ja vastuunkannossa, joka on kuitenkin perustana koko metsäkonealalle. Yhteistyötä eri metsäsektorin toimijoiden kanssa on lisätty viime vuosina paljon ja se on tuottanut positiivista tulosta mutta lisääkin yhteistyötä toivottiin, jotta metsäkoneala ja koulutus kehittyisivät entisestään.
Metsäkonealan eri osa-alueilla on vielä paljon kehittävää. Työelämän palkka- ja sopimusasiat, yrittäjien ja metsäyhtiöiden urakointisopimukset, oppilasaines sekä koulutuksen kehittäminen ovat asioita, joihin tulisi jatkossa keskittyä. Näitä tullaan jatkossa varmasti kehittämään siihen suuntaan, että metsäala ja metsäkoneala nähtäisiin tulevaisuudessa positiivisemmassa valossa.
Metsäkonealan koulutuksessa monella opiskelijalla jää opinnot kesken tai viimeistään työelämään päästyään jossain vaiheessa moni työntekijä vaihtaa alaa. Harva työntekijä tekee koko työuraansa metsäkoneenkuljettajana. Mistä tämä johtuu ja mitä asialle voidaan tehdä? Tarkoituksenani oli myös osittain selvittää työvoiman saatavuutta ja koulutuksen kehitystarpeita metsäkonealalla.
Tutkimuskohteina olivat Suomen kahdeksasta metsäkonekoulusta seitsemän koulua. Tutkimus sisältyi Työtehoseuran teettämään Metsäkonealan työvoimapulan valtakunnallisen tilanteen selvityshankkeeseen. Opettajille teettämäni haastattelu tehtiin elokuussa 2010. Haastattelun tein seitsemälle metsäkonekoululle.
Tulokset haastatteluista antoivat vastauksia, että ongelmat metsäkonekouluilla ovat suhteellisen samankaltaisia. Pieniä eroavaisuuksiakin ilmeni. Yhteisiä ongelmia kouluilla olivat mm. oppilaiden saatavuus alalle, opettajien resurssien puute ja yleisten aineiden opiskelu. Nuorten motivaatio, vastuunkanto elämästä ja työnteosta nousivat esille opiskeluaikana. Oppilaiden erkaantuminen metsästä ja koneista nähtiin myös ongelmana. Tietotekniset taidot oppilailla ovat nykyään kuitenkin erittäin hyvät.
Oppilaiden siirtyminen työelämään ja myös pysyminen työelämässä koettiin ongelmana.
Ongelmia nähtiin myös metsäteollisuuden toimissa ja vastuunkannossa, joka on kuitenkin perustana koko metsäkonealalle. Yhteistyötä eri metsäsektorin toimijoiden kanssa on lisätty viime vuosina paljon ja se on tuottanut positiivista tulosta mutta lisääkin yhteistyötä toivottiin, jotta metsäkoneala ja koulutus kehittyisivät entisestään.
Metsäkonealan eri osa-alueilla on vielä paljon kehittävää. Työelämän palkka- ja sopimusasiat, yrittäjien ja metsäyhtiöiden urakointisopimukset, oppilasaines sekä koulutuksen kehittäminen ovat asioita, joihin tulisi jatkossa keskittyä. Näitä tullaan jatkossa varmasti kehittämään siihen suuntaan, että metsäala ja metsäkoneala nähtäisiin tulevaisuudessa positiivisemmassa valossa.