Pätevyysmalli turva-auditointikoulutukselle : - tapaustutkimus Laurean Auditoinnin johtaminen -opintojaksosta
Rajamäki, Merja (2011)
Rajamäki, Merja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104074032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104074032
Tiivistelmä
Kansallinen turvallisuusauditointikriteeristö (jäljempänä turva-auditointikriteeristö) KATAKRI julkaistiin marraskuussa 2009. Sen tavoite on yhtenäistää viranomaistoimintoja silloin, kun yrityksen tai muun yhteisön turvallisuustasoa todennetaan tekemällä turva-auditointi. KATAKRI on myös tarkoitettu hyödynnettäväksi yritysten ja yhteisöjen oman sisäisen turvallisuustason kehittämisessä. KATAKRin sisällölle ja siihen olennaisesti liittyvälle turva-auditointi-koulutukselle on olemassa tarve. Koulutukseen liittyviä vaatimuksia, kuten lähtötasovaatimukset, koulutustaso, sisältö ja sen suorittaneiden tieto- ja taitovaatimukset, ei vielä ole määritelty. Kuitenkin koulutuksen perusolettamuksena on, että viranomaisten on pystyttävä luottamaan koulutuksen laatuun ja sen läpäisseiden henkilöiden asiantuntijuuteen.
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä turva-auditoijalta edellytetään ja millaista osaamista hänellä tulisi olla sekä miten turva-auditointikoulutus kehitetään vastaamaan turvallisuusalan tarpeita. Tutkimus pohjautuu Laurean järjestämän Auditointien johtaminen -opintojakson valmisteluaineistoon ja kuvaukseen. Empiirisessä osassa haastattelin yhdeksää turvallisuusalan asiantuntijaa opintojakson sisällöstä ja muista auditointiin liittyvistä olennaisista asioista. Lisäksi tein kyselyn Leppävaaran Laureassa erikoistumisopintoja tai ylempää amk-tutkintoa suorittaville opiskelijoille opintojakson kiinnostavuudesta ja sisällöstä sekä palautekyselyn ensimmäisen Auditointien johtaminen -opintojakson suorittaneille.
Haastattelujen, kyselyiden, omien havaintojen sekä käyttämäni tutkimusaineiston perusteella voidaan sanoa, että turva-auditoijalta edellytetään vankkaa turvallisuusosaamista ja kykyä hallita kokonaisturvallisuutta. Tutkimukseni johtopäätöksenä esitän, että turva-auditoijan pätevyys tulee muodostaa mukaillen ISO 19011:2002 standardia, sillä kyseinen standardi antaa hyvän viitekehyksen pätevyyden määrittämiselle.
Johtopäätökseni perusteella ehdotan, että turvallisuuteen liittyvät auditoijan lähtötasovaatimukset, erityistiedot
ja -taidot tulee määritellä. Koulutuksen laadun takaamiseksi sen sisältö ja koulutustaso on sertifioitava. Tämän jälkeen on mahdollista suunnitella ja toteuttaa turva-auditoijan tutkintokoulutus.
Laurea on palkittu ja arvostettu turvallisuusalan kouluttaja Suomessa ja ainoa korkeakoulu, jossa voi suorittaa turvallisuusalan korkeakoulututkinnon ja turvallisuusosaamisen ylemmän korkeakoulututkinnon. Turva-auditoijan koulutuksen tarjoaminen Laureassa olisi luonteva jatko kokonaisturvallisuuden hallinnan ja alan tieto-taidon syventämiselle. Koulutuksen voisi toteuttaa erillisenä turva-auditoijan tutkintokoulutuksena tai erikoistumisopintoina. Opinnoista ainakin osa voisi sisältyä ylemmän amk-tutkinnon valinnaisiin opintoihin.
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä turva-auditoijalta edellytetään ja millaista osaamista hänellä tulisi olla sekä miten turva-auditointikoulutus kehitetään vastaamaan turvallisuusalan tarpeita. Tutkimus pohjautuu Laurean järjestämän Auditointien johtaminen -opintojakson valmisteluaineistoon ja kuvaukseen. Empiirisessä osassa haastattelin yhdeksää turvallisuusalan asiantuntijaa opintojakson sisällöstä ja muista auditointiin liittyvistä olennaisista asioista. Lisäksi tein kyselyn Leppävaaran Laureassa erikoistumisopintoja tai ylempää amk-tutkintoa suorittaville opiskelijoille opintojakson kiinnostavuudesta ja sisällöstä sekä palautekyselyn ensimmäisen Auditointien johtaminen -opintojakson suorittaneille.
Haastattelujen, kyselyiden, omien havaintojen sekä käyttämäni tutkimusaineiston perusteella voidaan sanoa, että turva-auditoijalta edellytetään vankkaa turvallisuusosaamista ja kykyä hallita kokonaisturvallisuutta. Tutkimukseni johtopäätöksenä esitän, että turva-auditoijan pätevyys tulee muodostaa mukaillen ISO 19011:2002 standardia, sillä kyseinen standardi antaa hyvän viitekehyksen pätevyyden määrittämiselle.
Johtopäätökseni perusteella ehdotan, että turvallisuuteen liittyvät auditoijan lähtötasovaatimukset, erityistiedot
ja -taidot tulee määritellä. Koulutuksen laadun takaamiseksi sen sisältö ja koulutustaso on sertifioitava. Tämän jälkeen on mahdollista suunnitella ja toteuttaa turva-auditoijan tutkintokoulutus.
Laurea on palkittu ja arvostettu turvallisuusalan kouluttaja Suomessa ja ainoa korkeakoulu, jossa voi suorittaa turvallisuusalan korkeakoulututkinnon ja turvallisuusosaamisen ylemmän korkeakoulututkinnon. Turva-auditoijan koulutuksen tarjoaminen Laureassa olisi luonteva jatko kokonaisturvallisuuden hallinnan ja alan tieto-taidon syventämiselle. Koulutuksen voisi toteuttaa erillisenä turva-auditoijan tutkintokoulutuksena tai erikoistumisopintoina. Opinnoista ainakin osa voisi sisältyä ylemmän amk-tutkinnon valinnaisiin opintoihin.