Satakunnan seutulippututkimus 2011
Kortelainen, Niko (2011)
Kortelainen, Niko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104074014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104074014
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kokonaiskuva Satakunnan seutulipun tilanteesta vuonna 2011. Tutkimus oli kaksiosainen, ja se jakautui lipun käyttäjille ja liikennöitsijöille suunnattuihin osioihin. Tutkimuksen avulla kerättiin tietoa lipputuotteen ja palvelun kehittämistä varten. Tietoa tarvittiin myös joukkoliikennelain mukaista palvelutasomäärittelyä varten. Käyttäjäkysely suoritettiin Internet-lomakkeella, jonka lisäksi paperilomakkeita oli saatavilla alueen Matkahuollon toimipisteistä ja linja-autoista. Kyselyssä kysyttiin taustatietojen ja seutulipun käyttöön liittyvien asioiden lisäksi mielipiteitä liikennöintiin, palveluun, infrastruktuuriin ja lipputuotteeseen liittyen. Liikennöitsijäkysely suoritettiin vapaamuotoisesti sähköpostitse. Siinä tiedusteltiin liikenteenharjoittajien mielipidettä lipun ja liikennöinnin tilanteesta sekä kehitysajatuksia tulevaisuutta silmällä pitäen. Käyttäjäkyselyyn tuli kaikkiaan 303 vastausta ja liikennöitsijäkyselyyn vastasi neljä liikenneyhtiötä. Tutkimustulokset osoittavat, että Satakunnan seutulippuun ja tutkittuihin asioihin ollaan melko tyytyväisiä. Liikennöintiin ollaan vuorotiheyttä ja linjojen kattavuutta lukuun ottamatta tyytyväisiä. Palvelu koetaan myös hyväksi, tosin linja-autokaluston laatuun toivotaan parannusta. Infrastruktuurin osalta pysäkit saavat eniten kritiikkiä.