”TÄMÄ ON MINULLE TUKIPAIKKA” : Asiakkaiden kokemuksia riippuvuuksien hoidosta Kainuun A-klinikalla
Åman, Anna-Leena (2011)
Åman, Anna-Leena
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104073997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104073997
Tiivistelmä
Riippuvuus eli addiktio on pakonomainen tarve jostain, mikä tuottaa välitöntä tyydytystä, mutta josta loppujen lopuksi seuraa haittaa itselle ja läheisille. Ihminen voi tulla riippuvaiseksi mistä tahansa, aineesta, toiminnasta tai asiasta, jota kohtaan aluksi syntyy kiinnostus. Vaikka huumeiden käyttö on Suomessa lisääntynyt, alkoholi on edelleen ykköspäihde. Alkoholi on Suomessa yleisin työikäisten (15–64 -vuotiaiden) kuolinsyy. Kainuun A-klinikka tarjoaa riippuvuuksienhoitopalveluita yli 18-vuotiaille kainuulaisille.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kartoittaa asiakkaiden kokemuksia riippuvuuksien hoidosta Kainuun A-klinikalla sekä selvittää mitkä Kainuun A-klinikan palvelut ovat auttaneet asiakkaita heidän ongelmissaan, mitä silloin tapahtui ja mitkä asiat siihen vaikuttivat? Opinnäytetyöni tavoitteena on saada uutta tietoa Kainuun maakunta -kuntayhtymän Kainuun A-klinikan asiakkaiden kokemuksista ja kehittämisideoita Kainuun A-klinikan palveluihin.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen kyselytutkimus. Kyselylomakkeen taustatietokysy-mykset olivat monivalintakysymyksiä ja loput avoimia kysymyksiä. Tutkimuskohteena olivat Kainuun A-klinikan asiakkaat (n=34), vastausprosentti oli 56 %. Tutkimustehtävät olivat: 1. Mitkä Kainuun A-klinikan riippuvuuksienhoitopalvelut ovat auttaneet asiakkaita? 2. Miten Kainuun A-klinikan riippuvuuksienhoitopalvelut ovat auttaneet asiakkaita? 3. Mitä toiveita ja kehitettävää asiakkaiden mielestä on heidän hoidossaan?
Tutkimustuloksista ilmeni, että kaikki riippuvuuksienhoitopalvelut ovat käytössä ja auttaneet asiakkaita. Eniten käytössä on yksilökeskustelu ja vähiten keskustelu riippuvuusongelmasta kärsivän ystävänä/läheisenä -palvelu. Kainuun A-klinikan riippuvuuksienhoitopalvelut ovat auttaneet asiakkaita tukemalla heitä henkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti. Kuitenkin resurssien puutteilla sekä työntekijöiden ja asiakkaan näkökulmien eroilla voi olla vaiku-tusta hoitoon. Kehittämistarpeina nähtiin ulkoinen tiedottaminen, yhteistyön ja palvelujen lisääminen.
Jatkotutkimusaiheina ehdotan asiakkaiden kokemuksien arvioimista haastattelemalla parin vuoden päästä, koska olisi mielenkiintoista tietää millaisia tuloksia toisella menetelmällä saadaan, samalla selviäisi onko kehittämistarpeisiin vastattu. Henkilökunnan kokemuksia kehittämistarpeista olisi myös hyvä tutkia, koska silloin nähtäisiin eroavatko työntekijöiden kokemukset ja mielipiteet asiakkaiden kokemuksista. Myös läheisten kokemuksien tutkiminen olisi mielenkiintoista ja sieltä voisi saada aivan uutta näkökulmaa palvelujen kehittämiseksi.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kartoittaa asiakkaiden kokemuksia riippuvuuksien hoidosta Kainuun A-klinikalla sekä selvittää mitkä Kainuun A-klinikan palvelut ovat auttaneet asiakkaita heidän ongelmissaan, mitä silloin tapahtui ja mitkä asiat siihen vaikuttivat? Opinnäytetyöni tavoitteena on saada uutta tietoa Kainuun maakunta -kuntayhtymän Kainuun A-klinikan asiakkaiden kokemuksista ja kehittämisideoita Kainuun A-klinikan palveluihin.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen kyselytutkimus. Kyselylomakkeen taustatietokysy-mykset olivat monivalintakysymyksiä ja loput avoimia kysymyksiä. Tutkimuskohteena olivat Kainuun A-klinikan asiakkaat (n=34), vastausprosentti oli 56 %. Tutkimustehtävät olivat: 1. Mitkä Kainuun A-klinikan riippuvuuksienhoitopalvelut ovat auttaneet asiakkaita? 2. Miten Kainuun A-klinikan riippuvuuksienhoitopalvelut ovat auttaneet asiakkaita? 3. Mitä toiveita ja kehitettävää asiakkaiden mielestä on heidän hoidossaan?
Tutkimustuloksista ilmeni, että kaikki riippuvuuksienhoitopalvelut ovat käytössä ja auttaneet asiakkaita. Eniten käytössä on yksilökeskustelu ja vähiten keskustelu riippuvuusongelmasta kärsivän ystävänä/läheisenä -palvelu. Kainuun A-klinikan riippuvuuksienhoitopalvelut ovat auttaneet asiakkaita tukemalla heitä henkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti. Kuitenkin resurssien puutteilla sekä työntekijöiden ja asiakkaan näkökulmien eroilla voi olla vaiku-tusta hoitoon. Kehittämistarpeina nähtiin ulkoinen tiedottaminen, yhteistyön ja palvelujen lisääminen.
Jatkotutkimusaiheina ehdotan asiakkaiden kokemuksien arvioimista haastattelemalla parin vuoden päästä, koska olisi mielenkiintoista tietää millaisia tuloksia toisella menetelmällä saadaan, samalla selviäisi onko kehittämistarpeisiin vastattu. Henkilökunnan kokemuksia kehittämistarpeista olisi myös hyvä tutkia, koska silloin nähtäisiin eroavatko työntekijöiden kokemukset ja mielipiteet asiakkaiden kokemuksista. Myös läheisten kokemuksien tutkiminen olisi mielenkiintoista ja sieltä voisi saada aivan uutta näkökulmaa palvelujen kehittämiseksi.