Hyvä palaute, parempi mieli - Röntgenhoitajien kokemuksia palautteen saamisesta lähiesimiehiltä
Pehkonen, Jani (2011)
Pehkonen, Jani
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104063990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104063990
Tiivistelmä
Palautteen avulla työnantaja voi ohjata työntekijän toimintaa haluttuun suuntaan ja työntekijä pystyy seuraamaan omaa ammatillista kehittymistään. Positiivisen palautteen avulla voidaan vahvistaa haluttua toimintaa ja negatiivisen palautteen avulla korjata havaittuja virheitä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata millaista palautetta röntgenhoitajat haluavat saada lähiesimieheltä ja millaisena röntgenhoitajat kokevat palautteen. Opinnäytetyötä ohjasivat seuraavat tehtävät: Millaisen palautteen röntgenhoitajat kokevat positiivisena?, Millaisen palautteen röntgenhoitajat kokevat negatiivisena? ja Millaista palautetta röntgenhoitajat haluavat saada lähiesimieheltä? Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita, joita varten haastateltiin neljää Kuvantamiskeskuksessa työskentelevää röntgenhoitajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan palautteen rehellisyydellä ja antotavalla on suuri merkitys palautteen kokemisessa positiivisena tai negatiivisena. Tuloksista ilmeni myös, että röntgenhoitajat tekevät omia tulkintoja palautteen tarkoitusperistä. Lisäksi haastateltavat mielsivät työntekijän palkitsemisen osana positiivista palautetta. Röntgenhoitajien haluaman palautteen tärkeimmiksi ominaisuuksiksi tuloksista nousi palautteen ymmärrettävyys, ajankohtaisuus ja säännöllisyys. Palautetta haluttiin eniten arkipäivän työstä poikkeavista tehtävistä ja tapahtumista.
Tulokset osoittivat, että röntgenhoitajat haluavat itse palautetta, joka auttaa heitä kehittymään työssä tai vahvistaa hyväksi todettuja toimintatapoja. Radiologisten yksiköiden lähiesimiehet voivat halutessaan hyödyntää tämän opinnäytetyön tuloksia suunnitellessaan palautteen antamista röntgenhoitajille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata millaista palautetta röntgenhoitajat haluavat saada lähiesimieheltä ja millaisena röntgenhoitajat kokevat palautteen. Opinnäytetyötä ohjasivat seuraavat tehtävät: Millaisen palautteen röntgenhoitajat kokevat positiivisena?, Millaisen palautteen röntgenhoitajat kokevat negatiivisena? ja Millaista palautetta röntgenhoitajat haluavat saada lähiesimieheltä? Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita, joita varten haastateltiin neljää Kuvantamiskeskuksessa työskentelevää röntgenhoitajaa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan palautteen rehellisyydellä ja antotavalla on suuri merkitys palautteen kokemisessa positiivisena tai negatiivisena. Tuloksista ilmeni myös, että röntgenhoitajat tekevät omia tulkintoja palautteen tarkoitusperistä. Lisäksi haastateltavat mielsivät työntekijän palkitsemisen osana positiivista palautetta. Röntgenhoitajien haluaman palautteen tärkeimmiksi ominaisuuksiksi tuloksista nousi palautteen ymmärrettävyys, ajankohtaisuus ja säännöllisyys. Palautetta haluttiin eniten arkipäivän työstä poikkeavista tehtävistä ja tapahtumista.
Tulokset osoittivat, että röntgenhoitajat haluavat itse palautetta, joka auttaa heitä kehittymään työssä tai vahvistaa hyväksi todettuja toimintatapoja. Radiologisten yksiköiden lähiesimiehet voivat halutessaan hyödyntää tämän opinnäytetyön tuloksia suunnitellessaan palautteen antamista röntgenhoitajille.