"Mistä sä olet ton paidan ostanut?" : markkinointi lifestyle- ja muotiblogeissa
Koivusalo, Kristiina (2011)
Koivusalo, Kristiina
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104053925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104053925
Tiivistelmä
Sosiaalisen median avulla käyttäjät voivat verkostoitua, tutustua uusiin ihmisiin ja ylläpitää vanhoja kontakteja. Sosiaaliselle medialle ominaisia piirteitä ovat ihmisten osallistuminen, avoimuus, keskustelu ja yhteisöllisyys. Blogit eli verkkopäiväkirjat ovat yksi sosiaalisen median muoto.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkitaan sosiaalista mediaa ilmiönä sekä sitä, mikä blogi on. Lisäksi esitellään blogimarkkinoinnin mahdollisuuksia ja haasteita, eli myynninedistämistä, mielipidevaikuttamista ja piilomainontaa. Tutkimusosassa selvitetään, mitä ajatuksia ja mielipiteitä blogimarkkinointi ja blogeissa olevat tuote-esittelyt blogien kirjoittajissa eli bloggaajissa herättävät.
Tutkimusosaa varten haastateltiin neljää bloggaajaa. Bloggaajien haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kasvotusten kevään, kesän ja syksyn 2010 aikana. Haastattelun keskeisiä teemoja olivat, kuinka yritykset lähestyvät bloggaajia, onko bloggaaja lukijoilleen mielipidevaikuttaja, voiko lifestyle- tai muotiblogin pitämisestä saada elantonsa nyt tai tulevaisuudessa sekä piilomainonta.
Blogien kirjoittajat saavat paljon tuotelahjoja yrityksiltä. Vaikka markkinointi ja tuote-esittelyt ovat paljon blogeissa esillä, päätyy esittelyyn kuitenkin vain noin yksi neljäsosa lähetetyistä tuotteista. Kaikki haastateltavat kokivat blogillaan olevan mainosarvoa. Haastateltaville blogin kirjoittaminen on sivutyö, ei päätoiminen tulonlähde, mutta Ruotsissa bloggaaminen on viety pidemmälle ja suosituimmat bloggaavat ammatikseen. Piilomainontakeskustelu herätti vahvoja mielipiteitä haastateltavissa; ikävimpiä olivat ne kokemukset, jolloin bloggaajan vilpittömästi tuotetta kehuessaan lukijat ajattelivat kyseessä olevan maksettu mainos.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkitaan sosiaalista mediaa ilmiönä sekä sitä, mikä blogi on. Lisäksi esitellään blogimarkkinoinnin mahdollisuuksia ja haasteita, eli myynninedistämistä, mielipidevaikuttamista ja piilomainontaa. Tutkimusosassa selvitetään, mitä ajatuksia ja mielipiteitä blogimarkkinointi ja blogeissa olevat tuote-esittelyt blogien kirjoittajissa eli bloggaajissa herättävät.
Tutkimusosaa varten haastateltiin neljää bloggaajaa. Bloggaajien haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina kasvotusten kevään, kesän ja syksyn 2010 aikana. Haastattelun keskeisiä teemoja olivat, kuinka yritykset lähestyvät bloggaajia, onko bloggaaja lukijoilleen mielipidevaikuttaja, voiko lifestyle- tai muotiblogin pitämisestä saada elantonsa nyt tai tulevaisuudessa sekä piilomainonta.
Blogien kirjoittajat saavat paljon tuotelahjoja yrityksiltä. Vaikka markkinointi ja tuote-esittelyt ovat paljon blogeissa esillä, päätyy esittelyyn kuitenkin vain noin yksi neljäsosa lähetetyistä tuotteista. Kaikki haastateltavat kokivat blogillaan olevan mainosarvoa. Haastateltaville blogin kirjoittaminen on sivutyö, ei päätoiminen tulonlähde, mutta Ruotsissa bloggaaminen on viety pidemmälle ja suosituimmat bloggaavat ammatikseen. Piilomainontakeskustelu herätti vahvoja mielipiteitä haastateltavissa; ikävimpiä olivat ne kokemukset, jolloin bloggaajan vilpittömästi tuotetta kehuessaan lukijat ajattelivat kyseessä olevan maksettu mainos.