KASVATETAAN YHDESSÄ - omahoitajuuden toteutuminen Päiväkoti Meripirtissä
Vanhanen, Henna (2011)
Vanhanen, Henna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104053923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104053923
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten omahoitajamenetelmä lisää lapsen osallisuutta ar-keen ja tukee kasvatuskumppanuutta. Työssä tutkittiin työntekijöiden mielipiteitä ja ajatuksia omahoitajuudesta ja sen toteutumisesta. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lapsen ääni -kehittämisohjelman kanssa, joka on osa valtakunnallista sosiaali- ja ter-veysministeriön Kaste-ohjelmaa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, jotka suunniteltiin teoriatiedon pohjalta perustaen ne kiintymyssuhdeteoriaan ja kasvatuskumppanuuteen.
Opinnäytetyössä käsitellään varhaiskasvatusta, vuorovaikutuksen merkitystä minäkäsitykseen ja itsetuntoon, lapsen osallisuutta arjessa, kasvatuskumppanuutta ja omahoitajuutta. Työssä tulevat esille, kuinka omahoitajuus vaikuttaa kasvatuskumppanuuteen päiväkodin ja perheen välillä sekä miten lapsen osallisuus lisääntyy sen avulla. Meripirtin päiväkodissa on vasta aloitettu omahoitajuuskokeilu, joten on hyvä selvittää sen vaikutuksia.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että työntekijät ovat pääosin tyytyväisiä omahoitajuuteen ja sen toimivuuteen päiväkoti Meripirtissä. Suurena haasteena nähtiin vuorohoi-don ja omahoitajuuden sulautuminen yhteen. Tulosten mukaan omahoitajuus lisää luottamusta ja yhteistyötä vanhempien välillä, mutta toisaalta omahoitajuutta on vaikea toteuttaa vuorohoidollisista syistä.
Opinnäyteyön tulosten perustella voidaan todeta, että omahoitajamenetelmä saavuttaa annetut tavoitteet – kasvatuskumppanuus syvenee ja lapsen osallisuus arjessa kasvaa. Vanhempien ja henkilöstön vuorovaikutus kehittyy, ja lapsen tarpeita on enemmän aikaa kuunnella.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, jotka suunniteltiin teoriatiedon pohjalta perustaen ne kiintymyssuhdeteoriaan ja kasvatuskumppanuuteen.
Opinnäytetyössä käsitellään varhaiskasvatusta, vuorovaikutuksen merkitystä minäkäsitykseen ja itsetuntoon, lapsen osallisuutta arjessa, kasvatuskumppanuutta ja omahoitajuutta. Työssä tulevat esille, kuinka omahoitajuus vaikuttaa kasvatuskumppanuuteen päiväkodin ja perheen välillä sekä miten lapsen osallisuus lisääntyy sen avulla. Meripirtin päiväkodissa on vasta aloitettu omahoitajuuskokeilu, joten on hyvä selvittää sen vaikutuksia.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että työntekijät ovat pääosin tyytyväisiä omahoitajuuteen ja sen toimivuuteen päiväkoti Meripirtissä. Suurena haasteena nähtiin vuorohoi-don ja omahoitajuuden sulautuminen yhteen. Tulosten mukaan omahoitajuus lisää luottamusta ja yhteistyötä vanhempien välillä, mutta toisaalta omahoitajuutta on vaikea toteuttaa vuorohoidollisista syistä.
Opinnäyteyön tulosten perustella voidaan todeta, että omahoitajamenetelmä saavuttaa annetut tavoitteet – kasvatuskumppanuus syvenee ja lapsen osallisuus arjessa kasvaa. Vanhempien ja henkilöstön vuorovaikutus kehittyy, ja lapsen tarpeita on enemmän aikaa kuunnella.