"Jotenkin tunsin kehoni hengittävän..." Kehittämistyö kehotietoisuutta edistävästä harjoittelusta nuorilla neurologisten erityisvaikeuksien kuntoutuskursseilla
Männistö, Tiina (2011)
Männistö, Tiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104013787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104013787
Tiivistelmä
Kehittämistyön asiakasryhmänä ovat 13−20-vuotiaat nuoret, joilla on neurologisia erityisvaikeuksia tai neuropsykiatrisia ongelmia kuten ADHD tai Aspergerin oireyhtymä. Työn tilaaja on kohderyhmän sosiaalista kuntoutusta Itä-Suomessa kehittävä Elämänlanka-projekti. Kehittämistyössä etsitään uusia ratkaisuja erityisvaikeuksien kohtaamiseen sekä teoreettisen että käytännöllisen orientaation kautta. Tavoitteena on kehittää psykofyysiseen fysioterapiaan ja tutkittuun tietoon perustuvia toiminnallisia ja kehotietoisuutta edistäviä harjoituskokonaisuuksia ryhmäkuntoutukseen. Tavoitteena on myös testata harjoitusten toimivuus käytännössä ja päättää palautteen perusteella niiden soveltuvuudesta jatkokäyttöön.
Yksittäisiä kehotietoisuusharjoitteita on käytetty Elämänlanka-kursseilla aiemminkin. Kehittämistyöllä haetaan perusteluja niiden käytölle tietoperustan, tutkivan kokeilemisen, hiljaisen tiedon perusteella hyväksi havaittujen toimintatapojen testaamisen ja käytännön toiminnan arvioimisen avulla. Harjoituskokonaisuudet strukturoidaan muuta kurssiohjelmaa tukemaan sekä käytännössä että teemoiltaan.
Voimavara- ja ratkaisukeskeisillä harjoituksilla tavoitellaan itsetuntemusta edistäviä ja merkityksellisiä kokemuksia omasta kehollisuudesta vertaisryhmässä. Tavoitteena on antaa nuorille käytännön keinoja arkisissa tilanteissa toimimiseen. Harjoituksilla haetaan vastetta kohderyhmän nuorten tarkkaavuuden, motoriikan, oman kehon hahmottamisen ja sosiaalisen hahmottamisen vaikeuksiin. Harjoitusten suunnittelu perustuu tietoon neurologisista erityisvaikeuksista, kuntoutujien koettuun hyötyyn saadusta kuntoutuksesta, psykofyysisen fysioterapian menetelmiin, voimaannuttavaan ohjaamiseen sekä draamaharjoituksiin. Toiminnalliset harjoituskokonaisuudet ovat kehotietoisuus, rentoutuminen ja kehon viestit.
Kokemukset Elämänlanka-kuntoutuskurssin nuorten jaksolla toteutetuista kehotietoisuusharjoituksista ovat rohkaisevia. Harjoituksiin osallistuneet olivat sitä mieltä, että vastaavat harjoitukset sopivat jatkossa täydentämään kuntoutuskurssitoimintaa. Harjoitusten onnistumiseen vaikuttavat kuitenkin useat tekijät, joita ovat mm. kuntoutujien ikä ja toimintakyky, ohjaajan ammattitaito, kuntoutujien motivaatio ja sosiaaliset taidot sekä harjoitusten ajankohta kuntoutuskurssikokonaisuudessa.
Jatkotutkimusaiheita voivat olla esim. kehotietoisuusharjoittelun koettu hyöty nuorilla, joilla on neurologisia erityisvaikeuksia ja kehotietoisuusharjoittelu nuorten avokuntoutuksessa.
Yksittäisiä kehotietoisuusharjoitteita on käytetty Elämänlanka-kursseilla aiemminkin. Kehittämistyöllä haetaan perusteluja niiden käytölle tietoperustan, tutkivan kokeilemisen, hiljaisen tiedon perusteella hyväksi havaittujen toimintatapojen testaamisen ja käytännön toiminnan arvioimisen avulla. Harjoituskokonaisuudet strukturoidaan muuta kurssiohjelmaa tukemaan sekä käytännössä että teemoiltaan.
Voimavara- ja ratkaisukeskeisillä harjoituksilla tavoitellaan itsetuntemusta edistäviä ja merkityksellisiä kokemuksia omasta kehollisuudesta vertaisryhmässä. Tavoitteena on antaa nuorille käytännön keinoja arkisissa tilanteissa toimimiseen. Harjoituksilla haetaan vastetta kohderyhmän nuorten tarkkaavuuden, motoriikan, oman kehon hahmottamisen ja sosiaalisen hahmottamisen vaikeuksiin. Harjoitusten suunnittelu perustuu tietoon neurologisista erityisvaikeuksista, kuntoutujien koettuun hyötyyn saadusta kuntoutuksesta, psykofyysisen fysioterapian menetelmiin, voimaannuttavaan ohjaamiseen sekä draamaharjoituksiin. Toiminnalliset harjoituskokonaisuudet ovat kehotietoisuus, rentoutuminen ja kehon viestit.
Kokemukset Elämänlanka-kuntoutuskurssin nuorten jaksolla toteutetuista kehotietoisuusharjoituksista ovat rohkaisevia. Harjoituksiin osallistuneet olivat sitä mieltä, että vastaavat harjoitukset sopivat jatkossa täydentämään kuntoutuskurssitoimintaa. Harjoitusten onnistumiseen vaikuttavat kuitenkin useat tekijät, joita ovat mm. kuntoutujien ikä ja toimintakyky, ohjaajan ammattitaito, kuntoutujien motivaatio ja sosiaaliset taidot sekä harjoitusten ajankohta kuntoutuskurssikokonaisuudessa.
Jatkotutkimusaiheita voivat olla esim. kehotietoisuusharjoittelun koettu hyöty nuorilla, joilla on neurologisia erityisvaikeuksia ja kehotietoisuusharjoittelu nuorten avokuntoutuksessa.