Yhteistyöllä yhdessä tekemiseen : Näkökulmia opetustoimen kanssa tehtävään kehittämistyöhön Oulun kaupungin nuorisoasiainkeskuksessa
Vähä, Teemu (2011)
Vähä, Teemu
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103313769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103313769
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto,
sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma
______________________________________________________________________
Tekijä: Vähä Teemu
Opinnäytetyön nimi: Yhteistyöllä yhdessä tekemiseen – Näkökulmia opetustoimen kanssa tehtävään kehittämistyöhön Oulun kaupungin nuorisoasiainkeskuksessa
Työn ohjaajat: Yliopettaja YTT, Helena Siira, yliopettaja TtT, Helena Heikka
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: kevät 2011 Sivumäärä: 96+4
______________________________________________________________________
Yhteiskunnallisia palveluja, kuten nuorisotyötä, toteutetaan yhä lisääntyvässä määrin moniammatillisena yhteistyönä. Julkishallinnossa on samanaikaisesti otettu käyttöön uusia sopimusohjausmalleja. Näiden lisäksi projektimainen työtapa on yleistynyt. Moniammatillinen yhteistyö, sopimusohjaus ja projektityö näkyvät palvelutuotannossa, käytännön työssä, osaamisessa ja asiantuntijuudessa sekä ammatti-identiteetissä tapahtuneina muutoksina. Tarkastelin tutkimuksessani nuorisotyöntekijöiden kokemuksia ja kehittämistyön ohjausryhmissä annettua tukea neljän näkökulman kautta.
Oulun kaupungin nuorisoasiainkeskuksen ja opetustoimen välillä on tehty kehittämistyötä erilaisissa yhteistyömuodoissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nuorisotyötä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa nuorisoasiainkeskuksen tekemästä yhteistyöstä opetustoimen kanssa ja löytää kehittämiskohteet yhteistyön edelleen kehittämiseksi. Oletuksena oli, että nuorisotyön kehittäminen lisää sen merkitystä lapsille, nuorille ja lapsiperheille.
Opinnäytetyössäni tarvittava tieto tuotettiin tapaustutkimuksen avulla. Käytin aineistoina teemahaastatteluja ja ohjausryhmien muistioita. Haastattelin neljää yhteistyömuodoissa mukana ollutta nuorisotyöntekijää ja analysoin neljäätoista kehittämistyön ohjausryhmien kokouksista tehtyä muistiota.
Tutkimustulosten mukaan palvelutuotannossa tapahtuneet muutokset edistivät yhteistyötä, mutta edellyttivät valmistelutyön lisäämistä. Johtamisella tuettiin yhteistyön tekemistä. Yhteistyön koettiin olevan toimivaa, mutta siinä nähtiin eroja kaupunginosien välillä. Yhteiset koulutukset ja tapaamiset edistivät osaamisen hyödyntämistä. Opettajien koettiin arvostavan nuorisotyötä enemmän yhteistyön lisäännyttyä ja yhteisten toimintamallien koettiin edistävän tasavertaisina ammattilaisina toimimista.
Oulun kaupungin nuorisoasiainkeskuksen ja opetustoimen yhteistyön kehittämiseksi nousi esille arviointi- ja seurantamenetelmien käyttöön ottaminen, yhteistyön jatkuvuus, toiminnan levittäminen, keskinäinen sopiminen, osaamisen hyödyntäminen ja toimintamallien luominen.
Asiasanat: kehittäminen, moniammatillisuus, nuorisotyö, sosiaalinen pääoma, vaikuttaminen
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto,
sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma
______________________________________________________________________
Tekijä: Vähä Teemu
Opinnäytetyön nimi: Yhteistyöllä yhdessä tekemiseen – Näkökulmia opetustoimen kanssa tehtävään kehittämistyöhön Oulun kaupungin nuorisoasiainkeskuksessa
Työn ohjaajat: Yliopettaja YTT, Helena Siira, yliopettaja TtT, Helena Heikka
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: kevät 2011 Sivumäärä: 96+4
______________________________________________________________________
Yhteiskunnallisia palveluja, kuten nuorisotyötä, toteutetaan yhä lisääntyvässä määrin moniammatillisena yhteistyönä. Julkishallinnossa on samanaikaisesti otettu käyttöön uusia sopimusohjausmalleja. Näiden lisäksi projektimainen työtapa on yleistynyt. Moniammatillinen yhteistyö, sopimusohjaus ja projektityö näkyvät palvelutuotannossa, käytännön työssä, osaamisessa ja asiantuntijuudessa sekä ammatti-identiteetissä tapahtuneina muutoksina. Tarkastelin tutkimuksessani nuorisotyöntekijöiden kokemuksia ja kehittämistyön ohjausryhmissä annettua tukea neljän näkökulman kautta.
Oulun kaupungin nuorisoasiainkeskuksen ja opetustoimen välillä on tehty kehittämistyötä erilaisissa yhteistyömuodoissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää nuorisotyötä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa nuorisoasiainkeskuksen tekemästä yhteistyöstä opetustoimen kanssa ja löytää kehittämiskohteet yhteistyön edelleen kehittämiseksi. Oletuksena oli, että nuorisotyön kehittäminen lisää sen merkitystä lapsille, nuorille ja lapsiperheille.
Opinnäytetyössäni tarvittava tieto tuotettiin tapaustutkimuksen avulla. Käytin aineistoina teemahaastatteluja ja ohjausryhmien muistioita. Haastattelin neljää yhteistyömuodoissa mukana ollutta nuorisotyöntekijää ja analysoin neljäätoista kehittämistyön ohjausryhmien kokouksista tehtyä muistiota.
Tutkimustulosten mukaan palvelutuotannossa tapahtuneet muutokset edistivät yhteistyötä, mutta edellyttivät valmistelutyön lisäämistä. Johtamisella tuettiin yhteistyön tekemistä. Yhteistyön koettiin olevan toimivaa, mutta siinä nähtiin eroja kaupunginosien välillä. Yhteiset koulutukset ja tapaamiset edistivät osaamisen hyödyntämistä. Opettajien koettiin arvostavan nuorisotyötä enemmän yhteistyön lisäännyttyä ja yhteisten toimintamallien koettiin edistävän tasavertaisina ammattilaisina toimimista.
Oulun kaupungin nuorisoasiainkeskuksen ja opetustoimen yhteistyön kehittämiseksi nousi esille arviointi- ja seurantamenetelmien käyttöön ottaminen, yhteistyön jatkuvuus, toiminnan levittäminen, keskinäinen sopiminen, osaamisen hyödyntäminen ja toimintamallien luominen.
Asiasanat: kehittäminen, moniammatillisuus, nuorisotyö, sosiaalinen pääoma, vaikuttaminen