MetroAuton mediatutkimus
Ronkainen, Aki (2011)
Ronkainen, Aki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103313757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103313757
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi MetroAuto Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja tutkia MetroAuton asiakkaiden mediatottumuksia ja mediankäyttöä. Opinnäyte-työssä tutkittiin ja vertailtiin eri mediakanavien eroja ja vaikutuksia. Tutkimuksella kerättiin tietoa MetroAutolle mainonnan ja markkinoinnin tehokkuudesta eri mediakanavissa. Tutkimus alueena olivat pääkaupunkiseutu, Tampere ja Turku. Mediakanavat eroteltiin neljään eri ryh-mään TV, radio, lehdet ja Internet.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa myös käytettiin avoimia kysymyksiä, joita arvioitiin kvalitatiivisin menetelmin. Otanta muodostui n. 500:sta Metroauton asiakkaasta, jotka olivat asioineet pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun liik-keissä 16.8.- 16.9.2010. Kyselylomake lähetettiin asiakkaille sähköpostilla ja niistä saatiin n. 160 vastaajan otos. Tuloksien analysointi tapahtui Webropol-nimisellä Internet-sovellusohjelmalla ja yhteenveto ohjelman perusraportilla sekä Beta–raportoinnilla.
Mediatutkimukseen vastanneista yli 80 % oli miehiä ja yli 50 % vastanneista oli yli 46-vuotiaita. Mediatutkimuksen mukaan MetroAuton mainonta ja markkinointi oli onnistunut tavoittamaan yli 80 % kyselyyn vastanneista. Mainonnan ja markkinoinnin tehokkuus oli hyvällä tasolla. Met-roauton mainontaa oli parhaiten havaittu lehdissä, johon vaikutti osaltaan tutkimuksen ikäja-kauma. Tutkimustuloksista selvisi, että suosituimmat mediat vastaajien mielestä olivat Inter-net ja lehdet, joita vastausten mukaan käytettiin ja seurattiin kaikista eniten. Kiinnostavana tutkimustuloksena voidaan todeta sosiaalisenmedian suosio. Niitä käytti tutkimuksen mukaan yli 70 % vastaajista. Kiinnostavan tuloksesta tekee myös se, että suurin osa tutkimukseen osal-listujista oli vanhempaa ikäluokkaa.
Tutkimus osoitti, että nykyinen mainonta oli tavoittanut hyvin uusien autojen ostajia, ja asi-akkaat olivat huomanneet MetroAuton eri mediakanavissa hyvin. Mediatutkimuksesta selvisi, mitä eri mediakanavia nykyiset ja mahdollisesti potentiaaliset auton ostajat käyttävät ja seu-raavat. Tutkimus vahvisti Internetin asemaa ja uusien mediakanavien potentiaalia. Kehittä-misehdotuksena on Internetin mahdollisuuksien ja uusien markkinointikanavien kuten esimer-kiksi Facebookin hyödyntäminen. Lisäksi kehittämisehdotuksena on markkinoinnin ja mainon-nan keskittäminen oikeille mediakanaville ja kohderyhmille. Ehdotuksena on, että MetroAuto hyödyntäisi valmista mediatutkimusta tulevaisuudessa ja seuraisi järjestelmällisesti median kehitystä.
Asiasanat:
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tutkimuksessa myös käytettiin avoimia kysymyksiä, joita arvioitiin kvalitatiivisin menetelmin. Otanta muodostui n. 500:sta Metroauton asiakkaasta, jotka olivat asioineet pääkaupunkiseudun, Tampereen ja Turun liik-keissä 16.8.- 16.9.2010. Kyselylomake lähetettiin asiakkaille sähköpostilla ja niistä saatiin n. 160 vastaajan otos. Tuloksien analysointi tapahtui Webropol-nimisellä Internet-sovellusohjelmalla ja yhteenveto ohjelman perusraportilla sekä Beta–raportoinnilla.
Mediatutkimukseen vastanneista yli 80 % oli miehiä ja yli 50 % vastanneista oli yli 46-vuotiaita. Mediatutkimuksen mukaan MetroAuton mainonta ja markkinointi oli onnistunut tavoittamaan yli 80 % kyselyyn vastanneista. Mainonnan ja markkinoinnin tehokkuus oli hyvällä tasolla. Met-roauton mainontaa oli parhaiten havaittu lehdissä, johon vaikutti osaltaan tutkimuksen ikäja-kauma. Tutkimustuloksista selvisi, että suosituimmat mediat vastaajien mielestä olivat Inter-net ja lehdet, joita vastausten mukaan käytettiin ja seurattiin kaikista eniten. Kiinnostavana tutkimustuloksena voidaan todeta sosiaalisenmedian suosio. Niitä käytti tutkimuksen mukaan yli 70 % vastaajista. Kiinnostavan tuloksesta tekee myös se, että suurin osa tutkimukseen osal-listujista oli vanhempaa ikäluokkaa.
Tutkimus osoitti, että nykyinen mainonta oli tavoittanut hyvin uusien autojen ostajia, ja asi-akkaat olivat huomanneet MetroAuton eri mediakanavissa hyvin. Mediatutkimuksesta selvisi, mitä eri mediakanavia nykyiset ja mahdollisesti potentiaaliset auton ostajat käyttävät ja seu-raavat. Tutkimus vahvisti Internetin asemaa ja uusien mediakanavien potentiaalia. Kehittä-misehdotuksena on Internetin mahdollisuuksien ja uusien markkinointikanavien kuten esimer-kiksi Facebookin hyödyntäminen. Lisäksi kehittämisehdotuksena on markkinoinnin ja mainon-nan keskittäminen oikeille mediakanaville ja kohderyhmille. Ehdotuksena on, että MetroAuto hyödyntäisi valmista mediatutkimusta tulevaisuudessa ja seuraisi järjestelmällisesti median kehitystä.
Asiasanat: