Myyntihenkilöstön työhyvinvointi
Leppäkoski, Hanna (2011)
Leppäkoski, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103303728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103303728
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on tutkittu myyntihenkilöiden työhyvinvointia. Haastateltu myyntihenkilöstö toimii toteuttavan tason myyntityössä, ilman esimiesasemaa business -to-business -myynnissä Varsinais-Suomessa. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla , jotka nauhoitettiin. Haastetteluihin osallistui 10 henkilöä, joiden myyntialan kokemus vaihteli 3-22 vuoteen. Haastattelut toteutettiin tammi-helmikuussa 2011. Haastatteluksi valittiin teema-haastattelu asioiden henkilökohtaisuuden vuoksi, ja tutkimuksessa vastauksia käsitellään anonyymeinä. Teoreettisenä viitekehyksenä toimii työhyvinvointi sekä henkilöstöjohtaminen ja teoriaosa pohjautuu työhyvinvoinnin kirjallisuuteen. Tutkimusongelmana oli myyntihenkilöstön työhyvinvointi taloudellisen taantuman aikana.
Tutkimustulokset osoittavat, että myyntihenkilöstön päivittäiset todelliset työajat olivat ylimmillään jopa 14-15 tuntia päivässä. Työn luonteesta ja päivien erilaisuuden vuoksi haastateltavien oli vaikea kertoa todellista työaikaa. Virallisen työajan ulkopuolella myyntihenkilöt tekevät kaikki vähintään viikottain ylitöitä, jotkut jopa päivittäin.Työnantajan todettiin edistävän terveyttä työterveyshuollon ikäkausilääkärintarkistusten kautta sekä antamalla tukea liikuntaan ja järjestämällä illanviettoja myyntitiimille. Työn kuormittavuus oli lähes kaikilla suurta ja monet kokivat joutuvansa jatkuvasti ponnistelemaan työssään. Ne myyntihenkilöistä, jotka eivät joutuneet ponnistelemaan, kaipaisivat lisähaasteita ja olivat selvästi halukkaita vaihtamaan työpaikkaa.
Myyntihenkilöistä 90% oli kokenut vuoden 2010 aikana uupumista työssään ja kertoi kärsineensä unettomista öistä, voimakkaasta väsymyksestä tai keskittymishäiriöistä. Vaikka vuotta 2010 voidaankin pitää vielä taloudellisen lamavuotena, oli siitä huolimatta kaikille oli järjestetty jonkin asteista koulutusta. Monet olivat miettineet työpaikan vaihtoa, koska työpaikalla vallitsi huono työilmapiiri.Työn kuormittavuus myyntihenkilöstöllä heijastuu fyysisesti esimerkiksi selkävaivojen kautta, koska he ajavat paljon autoa ja käyttävät tietokonetta. Psykososiaalinen kuormittavuus alkaa vaivata kiireen vuoksi. Kognitiivinen kuormittavuus nousee, koska myyntihenkilöstö joutuu tekemään asiantuntijatehtäviä ja ponnistelemaan työssään merkittävästi pitkiä aikoja.
Tutkimustulokset osoittavat, että myyntihenkilöstön päivittäiset todelliset työajat olivat ylimmillään jopa 14-15 tuntia päivässä. Työn luonteesta ja päivien erilaisuuden vuoksi haastateltavien oli vaikea kertoa todellista työaikaa. Virallisen työajan ulkopuolella myyntihenkilöt tekevät kaikki vähintään viikottain ylitöitä, jotkut jopa päivittäin.Työnantajan todettiin edistävän terveyttä työterveyshuollon ikäkausilääkärintarkistusten kautta sekä antamalla tukea liikuntaan ja järjestämällä illanviettoja myyntitiimille. Työn kuormittavuus oli lähes kaikilla suurta ja monet kokivat joutuvansa jatkuvasti ponnistelemaan työssään. Ne myyntihenkilöistä, jotka eivät joutuneet ponnistelemaan, kaipaisivat lisähaasteita ja olivat selvästi halukkaita vaihtamaan työpaikkaa.
Myyntihenkilöistä 90% oli kokenut vuoden 2010 aikana uupumista työssään ja kertoi kärsineensä unettomista öistä, voimakkaasta väsymyksestä tai keskittymishäiriöistä. Vaikka vuotta 2010 voidaankin pitää vielä taloudellisen lamavuotena, oli siitä huolimatta kaikille oli järjestetty jonkin asteista koulutusta. Monet olivat miettineet työpaikan vaihtoa, koska työpaikalla vallitsi huono työilmapiiri.Työn kuormittavuus myyntihenkilöstöllä heijastuu fyysisesti esimerkiksi selkävaivojen kautta, koska he ajavat paljon autoa ja käyttävät tietokonetta. Psykososiaalinen kuormittavuus alkaa vaivata kiireen vuoksi. Kognitiivinen kuormittavuus nousee, koska myyntihenkilöstö joutuu tekemään asiantuntijatehtäviä ja ponnistelemaan työssään merkittävästi pitkiä aikoja.