Ongelmaperustaisen oppimisen soveltaminen : Messut-projekti
Järvinen, Toni; Ehrola, Kati (2011)
Järvinen, Toni
Ehrola, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103303707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103303707
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämän päivän työelämä edellyttää työntekijältään käytännön ongelmien pohtimista ja niiden ratkaisemista. Tähän myös oppilaitokset pyrkivät valmentamaan oppilaitaan jo opiskeluvaiheessa. Yhtenä opetusmenetelmänä tässä valmennuksessa voidaan käyttää ongelmaperusteista oppimista. Ongelmaperustainen oppiminen eli PBL pohjautuu sekä kognitiiviseen psykologiaan että konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen. Tämä opetusmenetelmä opettaa oppilaita aktiiviseen tiedonhankintaan, kehittää ongelmanratkaisukykyä ja ryhmätyöskentelytaitoja. Hanketyön tekijöille PBL näyttäytyi oppimisen kannalta toimivalta menetelmältä. Edellytyksenä eo. nähtiin se, että tämän tyyppiseen oppimismenetelmään tulee niin opiskelijoiden kuin opettajankin paneutua riittävän paljon. Toisaalta sitä ei myöskään saa pitää ainoana oikeana opetusmenetelmänä.
Tämän hanketyön tarkoituksena oli tutkia, miten teoria ja käytäntö voidaan yhdistää toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen kokous- ja kongressipalvelut -kurssissa, mikä on tavallisesti toteutettu luokkaopetuksena. Kokous- ja kongressipalvelut -kurssin yhden osion opetusmenetelmänä käytettiin ongelmaperusteista oppimista, jota hyödynnettiin tämän hanketyöhön toimintatutkimuksellisessa osuudessa. Kurssi toteutettiin syksyllä 2009. Opiskelijat toteuttivat Messut-projektin, missä he kokosivat pääsääntöisesti itse teorian aiheeseen ja toteuttivat sen käytännössä osallistumalla Apuvälinemessuille yhteistyökumppaniyhdistyksen kanssa.
Kurssi onnistui odotusten mukaisesti ja täytti kaikilta osin sille asetetut tavoitteet. Ongelmaperusteista oppimista voidaan tämän kokemuksen perusteella suositella käytettäväksi sellaisillekin kursseille, jotka tavallisesti on toteutettu luokkaopetuksena. Kurssin uudelleensuunnittelu vaatii opettajalta ylimääräistä suunnittelua ja toteutusta, mutta lopputulos on kaikille osapuolille positiivinen ja hyvin työelämää palveleva.
Tämän päivän työelämä edellyttää työntekijältään käytännön ongelmien pohtimista ja niiden ratkaisemista. Tähän myös oppilaitokset pyrkivät valmentamaan oppilaitaan jo opiskeluvaiheessa. Yhtenä opetusmenetelmänä tässä valmennuksessa voidaan käyttää ongelmaperusteista oppimista. Ongelmaperustainen oppiminen eli PBL pohjautuu sekä kognitiiviseen psykologiaan että konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen. Tämä opetusmenetelmä opettaa oppilaita aktiiviseen tiedonhankintaan, kehittää ongelmanratkaisukykyä ja ryhmätyöskentelytaitoja. Hanketyön tekijöille PBL näyttäytyi oppimisen kannalta toimivalta menetelmältä. Edellytyksenä eo. nähtiin se, että tämän tyyppiseen oppimismenetelmään tulee niin opiskelijoiden kuin opettajankin paneutua riittävän paljon. Toisaalta sitä ei myöskään saa pitää ainoana oikeana opetusmenetelmänä.
Tämän hanketyön tarkoituksena oli tutkia, miten teoria ja käytäntö voidaan yhdistää toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen kokous- ja kongressipalvelut -kurssissa, mikä on tavallisesti toteutettu luokkaopetuksena. Kokous- ja kongressipalvelut -kurssin yhden osion opetusmenetelmänä käytettiin ongelmaperusteista oppimista, jota hyödynnettiin tämän hanketyöhön toimintatutkimuksellisessa osuudessa. Kurssi toteutettiin syksyllä 2009. Opiskelijat toteuttivat Messut-projektin, missä he kokosivat pääsääntöisesti itse teorian aiheeseen ja toteuttivat sen käytännössä osallistumalla Apuvälinemessuille yhteistyökumppaniyhdistyksen kanssa.
Kurssi onnistui odotusten mukaisesti ja täytti kaikilta osin sille asetetut tavoitteet. Ongelmaperusteista oppimista voidaan tämän kokemuksen perusteella suositella käytettäväksi sellaisillekin kursseille, jotka tavallisesti on toteutettu luokkaopetuksena. Kurssin uudelleensuunnittelu vaatii opettajalta ylimääräistä suunnittelua ja toteutusta, mutta lopputulos on kaikille osapuolille positiivinen ja hyvin työelämää palveleva.