Omahoitajuus päiväkodissa työntekijän näkökulmasta
Turunen, Kati (2011)
Turunen, Kati
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103293678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103293678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena ja tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä päiväkodissa käytettävä omahoitajuusmenetelmä edellyttää työntekijältä ja työyhteisöltä. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös tuoda esiin työntekijän työssä jaksamiseen liittyviä tekijöitä.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin narratiiveja ja työntekijöiden teemahaastatteluja. Tutkimukseen osallistui kahden päiväkodin alle 3-vuotiaiden ryhmien kasvatushenkilöstö eli kaksi lastentarhanopettajaa ja neljä lastenhoitajaa. Teoreettinen viitekehys perustuu Vaasassa käytettävään Lapsen Silmin -omahoitajuuteen.
Omahoitajuusmenetelmä edellyttää työntekijältä sosiaalisia taitoja, avoimuutta, empatiakykyä ja oman ammatillisuuden ymmärtämistä. Työssä vaaditaan myös aitoa läsnä olemista, lasten havainnointikykyä ja sensitiivisyyttä.
Työyhteisössä täytyy olla avointa keskustelua ja joustavuutta, jotta omahoitajuusmenetelmää voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisella tavalla. Johtajan täytyy olla tasapuolinen ja tukea työntekijöitä. Lisäksi hänen täytyy kuunnella työntekijöitä, mutta häneltä vaaditaan kuitenkin uskallusta tehdä lopulliset päätökset.
Työntekijän työmotivaatioon ja työssä jaksamiseen liittyviä tekijöitä ovat oman tiimin tuki, lasten kehityksen näkeminen ja lapsilta saatu palaute. Myös työn ja vapaa-ajan erottaminen koettiin tärkeäksi.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin narratiiveja ja työntekijöiden teemahaastatteluja. Tutkimukseen osallistui kahden päiväkodin alle 3-vuotiaiden ryhmien kasvatushenkilöstö eli kaksi lastentarhanopettajaa ja neljä lastenhoitajaa. Teoreettinen viitekehys perustuu Vaasassa käytettävään Lapsen Silmin -omahoitajuuteen.
Omahoitajuusmenetelmä edellyttää työntekijältä sosiaalisia taitoja, avoimuutta, empatiakykyä ja oman ammatillisuuden ymmärtämistä. Työssä vaaditaan myös aitoa läsnä olemista, lasten havainnointikykyä ja sensitiivisyyttä.
Työyhteisössä täytyy olla avointa keskustelua ja joustavuutta, jotta omahoitajuusmenetelmää voidaan toteuttaa tarkoituksenmukaisella tavalla. Johtajan täytyy olla tasapuolinen ja tukea työntekijöitä. Lisäksi hänen täytyy kuunnella työntekijöitä, mutta häneltä vaaditaan kuitenkin uskallusta tehdä lopulliset päätökset.
Työntekijän työmotivaatioon ja työssä jaksamiseen liittyviä tekijöitä ovat oman tiimin tuki, lasten kehityksen näkeminen ja lapsilta saatu palaute. Myös työn ja vapaa-ajan erottaminen koettiin tärkeäksi.