Markkinointiviestintäsuunnitelma opiskelijahakumarkkinointiin : Hämeen ammattikorkeakoulun bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelman markkinointiviestinnän kehittäminen
Kihlman, Krista (2011)
Kihlman, Krista
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103293669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103293669
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelma
opiskelijahakumarkkinointiin Hämeen ammattikorkeakoulun bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelmalle vuosiksi 2011–2012.
Bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelma toimii Hämeenlinnassa, Visamäen yksikössä, ja se järjestää ammattikorkeakoulututkintoon valmistavaa koulutusta sekä nuorille että aikuisille. Opintojen suuntautumisvaihtoehdot ovat meijeriteknologia ja elintarvike- ja ympäristöbioteknologia.
Markkinointiviestintäsuunnitelman tekemisen tarkoituksena oli kehittää bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelman omaa markkinointia, jotta koulutusohjelma saisi jatkossa yhteishaussa tarpeeksi ensisijaisia hakijoita.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tueksi tehtiin teemahaastatteluja bio- ja elintarviketekniikan opiskelijoille, jotta saataisiin kerättyä opiskelijoiden mielipiteitä siitä, miten koulutusohjelman markkinointia pitäisi kehittää. Työn teoriaosuus nojaa pitkälti olemassa oleviin teorioihin markkinointiviestinnän eri osa-alueista. Lisäksi käytettiin hyväksi kirjallisuutta digitaalisuuden ja sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa.
Markkinointiviestintäsuunnitelma laadittiin ottaen huomioon toimeksiantajan toiveet. Suunnitelmassa keskityttiin sosiaalisen median sekä verkon hyödyntämiseen
opiskelijahakumarkkinoinnissa unohtamatta kuitenkaan perinteisiä mainontakanavia. Markkinointiviestintäsuunnitelma tehtiin kahden eri budjetin näkökulmasta.
Koulutusohjelman markkinointiviestinnän on oltava jatkuvaa toimintaa, jossa näkyvyyttä ja tunnettuutta pyritään kasvattamaan myös hakuaikojen ulkopuolella. Markkinoinnissa oltava riittävästi resursseja, jotta sen toteuttamisessa oltaisi jatkuvasti ajan tasalla.
opiskelijahakumarkkinointiin Hämeen ammattikorkeakoulun bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelmalle vuosiksi 2011–2012.
Bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelma toimii Hämeenlinnassa, Visamäen yksikössä, ja se järjestää ammattikorkeakoulututkintoon valmistavaa koulutusta sekä nuorille että aikuisille. Opintojen suuntautumisvaihtoehdot ovat meijeriteknologia ja elintarvike- ja ympäristöbioteknologia.
Markkinointiviestintäsuunnitelman tekemisen tarkoituksena oli kehittää bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelman omaa markkinointia, jotta koulutusohjelma saisi jatkossa yhteishaussa tarpeeksi ensisijaisia hakijoita.
Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tueksi tehtiin teemahaastatteluja bio- ja elintarviketekniikan opiskelijoille, jotta saataisiin kerättyä opiskelijoiden mielipiteitä siitä, miten koulutusohjelman markkinointia pitäisi kehittää. Työn teoriaosuus nojaa pitkälti olemassa oleviin teorioihin markkinointiviestinnän eri osa-alueista. Lisäksi käytettiin hyväksi kirjallisuutta digitaalisuuden ja sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa.
Markkinointiviestintäsuunnitelma laadittiin ottaen huomioon toimeksiantajan toiveet. Suunnitelmassa keskityttiin sosiaalisen median sekä verkon hyödyntämiseen
opiskelijahakumarkkinoinnissa unohtamatta kuitenkaan perinteisiä mainontakanavia. Markkinointiviestintäsuunnitelma tehtiin kahden eri budjetin näkökulmasta.
Koulutusohjelman markkinointiviestinnän on oltava jatkuvaa toimintaa, jossa näkyvyyttä ja tunnettuutta pyritään kasvattamaan myös hakuaikojen ulkopuolella. Markkinoinnissa oltava riittävästi resursseja, jotta sen toteuttamisessa oltaisi jatkuvasti ajan tasalla.