Markkinointisuunnitelma : case: Yritys X
Koskinen, Riikka (2011)
Koskinen, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103293660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103293660
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on toimivan ja käytännönläheisen markkinointisuunnitelman laatiminen Yritys X:lle. Yritys X on teollisuusyritys, jonka toimialana on pintakäsittely. Yritys antoi toimeksiannon Laurea AMK:lle, jonka johdosta opiskelijayhteistyö aloitettiin.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena on kartoittaa ne keinot, joilla yrityksen tuotetta ja tietoisuutta tuotteen käyttömahdollisuuksista saadaan paremmin potentiaalisten asiakkaiden tietoon ja tätä kautta kasvattaa yrityksen tulosta. Yritykselle on tehty markkinointisuunnitelma edellisen kerran vuonna 2002, joten olennainen tieto on jo vanhentunutta.
Opinnäytetyö on kehittämistyyppinen. Käytettyjä menetelmiä ovat nykytilanteen analysointi ja haastattelut. Markkinointisuunnitelman laadinnassa käytettiin pääasiassa lähteinä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä yrityksen toimitusjohtajan kanssa käytyjä haastatteluja ja yrityksen omaa kirjallista materiaalia.
Lopputuloksena saatiin markkinointisuunnitelma, joka antaa konkreettiset keinot markkinoinnin kehittämiseen yrityksessä. Markkinointisuunnitelma on tarkoitus ottaa välittömästi vuoden 2011 alusta käyttöön ja toteuttaa markkinointitoimenpiteet, jotka suunnitelmaan on kirjattu.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena on kartoittaa ne keinot, joilla yrityksen tuotetta ja tietoisuutta tuotteen käyttömahdollisuuksista saadaan paremmin potentiaalisten asiakkaiden tietoon ja tätä kautta kasvattaa yrityksen tulosta. Yritykselle on tehty markkinointisuunnitelma edellisen kerran vuonna 2002, joten olennainen tieto on jo vanhentunutta.
Opinnäytetyö on kehittämistyyppinen. Käytettyjä menetelmiä ovat nykytilanteen analysointi ja haastattelut. Markkinointisuunnitelman laadinnassa käytettiin pääasiassa lähteinä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä yrityksen toimitusjohtajan kanssa käytyjä haastatteluja ja yrityksen omaa kirjallista materiaalia.
Lopputuloksena saatiin markkinointisuunnitelma, joka antaa konkreettiset keinot markkinoinnin kehittämiseen yrityksessä. Markkinointisuunnitelma on tarkoitus ottaa välittömästi vuoden 2011 alusta käyttöön ja toteuttaa markkinointitoimenpiteet, jotka suunnitelmaan on kirjattu.