Indrivning : Steg för steg
Kippilä, Michaela (2010)
Kippilä, Michaela
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103273605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103273605
Tiivistelmä
Då en kund inte betalar fakturan/fakturorna på förfallodagen påverkar det leverantörens likviditet. Därför är det viktigt att veta hur en indrivningsprocess går till och vart allt leverantören kan vända sig för att få betalning för såld vara/tjänst.
Som leverantör bör man känna till sina rättigheter om kunden inte betalar sin skuld och när man borde börja reagera. Kravbreven skall göras på ett visst sätt och ske enligt god kravsed. Sköter leverantören själv om indrivningen eller lönar det sig att anlita en
indrivningsbyrå? Hur går det till då en indrivningsbyrå börjar sköta om indrivningen och hur kan leverantören hitta den rätta indrivningsbyrån?
Det är frågor som behandlas i detta examensarbete. Också processen kring utsökning tas upp. Arbetet gjordes främst som en litteraturstudie, men också en intervju med indrivningsmannen vid Västra – Nylands Utsökningsverk i Raseborg finns med.
Ur arbetet framgår att problemet med obetalda räkningar stadigt ökar, isynnerhet allt fler privatpersoner döms årligen för obetalda skulder. Hur man som leverantör i sådana fall bör gå till väga för att få sina pengar beskrivs här i samlad form. When a customer does not pay the invoice or invoices at maturity the supplier's liquidity is affected. Therefore it is important to know how a collection process is carried out and who the provider can contact to get payment for sold goods / services.
As a supplier you should be aware of your rights if the customer does not pay the debt and when you should begin to react.
Collecting letters must have a certain form and follow good praxis.
Does the supplier himself take care of the collecting or is it better to hire a collection agency? How does the supplier find the right agency? How does the agency administer the collecting?
These issues are treated in this thesis. Also the process of enforcement is described.
The work was mainly done by using literature, but also an interview with the bailiff at the Västra - Nylands Utsökningsverk in Raseborg is included.
The thesis shows that the problem with unpaid invoices is increasing steadily, especially the number of individuals who are convicted annually for unpaid debts. The measures a supplier can take in order to retrieve the outstanding money are summarized here.
Som leverantör bör man känna till sina rättigheter om kunden inte betalar sin skuld och när man borde börja reagera. Kravbreven skall göras på ett visst sätt och ske enligt god kravsed. Sköter leverantören själv om indrivningen eller lönar det sig att anlita en
indrivningsbyrå? Hur går det till då en indrivningsbyrå börjar sköta om indrivningen och hur kan leverantören hitta den rätta indrivningsbyrån?
Det är frågor som behandlas i detta examensarbete. Också processen kring utsökning tas upp. Arbetet gjordes främst som en litteraturstudie, men också en intervju med indrivningsmannen vid Västra – Nylands Utsökningsverk i Raseborg finns med.
Ur arbetet framgår att problemet med obetalda räkningar stadigt ökar, isynnerhet allt fler privatpersoner döms årligen för obetalda skulder. Hur man som leverantör i sådana fall bör gå till väga för att få sina pengar beskrivs här i samlad form.
As a supplier you should be aware of your rights if the customer does not pay the debt and when you should begin to react.
Collecting letters must have a certain form and follow good praxis.
Does the supplier himself take care of the collecting or is it better to hire a collection agency? How does the supplier find the right agency? How does the agency administer the collecting?
These issues are treated in this thesis. Also the process of enforcement is described.
The work was mainly done by using literature, but also an interview with the bailiff at the Västra - Nylands Utsökningsverk in Raseborg is included.
The thesis shows that the problem with unpaid invoices is increasing steadily, especially the number of individuals who are convicted annually for unpaid debts. The measures a supplier can take in order to retrieve the outstanding money are summarized here.