Delaktighet i skolmiljön hos elever med synskada : En fallstudie
Sivonen, Sonja (2011)
Sivonen, Sonja
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103243551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103243551
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli kuvailla kuinka näkövammaiset oppilaat kokevat osallisuutensa kouluympäristössä sekä kuinka heidän osallisuutensa näkyy niissä toiminnoissa, joihin he osallistuvat koulussa. Työ oli tapaustutkimus, joka kuvaili kahta tapausta. Tutkittavat olivat peruskouluoppilaita, joilla oli heikko näkö ja jotka kävivät koulua lähikoulussaan. Tutkimuskysymykset olivat: Onko oppilailla myönteisiä kokemuksia koulussa aktiivisen kanssakäymisen tuloksena? Toimivatko oppilaat aktiivisesti koulussa sekä fyysisesti että psyykkisesti? Onko kouluympäristö esteetön niin, että se mahdollistaa toimintoihin osallistumisen ja ympäristön kanssa kanssakäymisen? Menetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Viitekehyksenä käytettiin teoriaa osallisuudesta. Tulokset osoittavat, että oppilaat olivat osallisia useissa toiminnoissa koulussa eli heillä oli myönteisiä kokemuksia, he toimivat aktiivisesti ja ympäristö oli esteetön. Joitain puutteita identifioitiin mutta kokonaisuudessa oppilaat olivat osallisia kouluympäristössään. Tuloksista on hyötyä heille, jotka työskentelevät näkövammaisten oppilaiden parissa. Tulokset motivoivat myös esim. määrällisen tutkimuksen tekemistä.