Logistikseminariet som mötesplats och kontakten mellan studerande och företag
Normén, Maria; Pitkonen Piguet, Elina (2011)
Normén, Maria
Pitkonen Piguet, Elina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233511
Tiivistelmä
Bakgrunden till detta examensarbete är vårt deltagande i ett projektarbete åt Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys ry (LOGY). Syftet med projektet var att förbättra studerandenas upplevelse av LOGY:s logistikseminarium 4 februari 2010. Anledningen till att LOGY ville ha en projektgrupp bestående av studerande var för att de hoppades att gruppen lättare skulle kunna nå ut till studerande och ge dem en bättre upplevelse av seminariet. Syftet med detta examensarbete är att utreda företagens syn på studerandes deltagande i LOGY:s logistikseminarium och hur man i allmänhet skulle kunna förbättra kontakten mellan företag och studerande. Examensarbetet är avgränsat på ett sådant sätt att det fokuserar på företagens syn på studerandes deltagande och kontakten mellan dem. För att få en bild av hur logistikseminariet fungerar som mötesplats för studerande och företag har vi utfört en kvalitativ undersökning med hjälp av intervjuer. Teoridelen består av en genomgång av image inom företagskommunikation och vilken inverkan den har på rekrytering, hur en rekryteringsprocess utförs och hur den påverkas av företagsstrategin. Projektledning och dess olika faser, samt metodik gällande kvalitativ forskning är också en del av teorin. På basen av våra erfarenheter från seminariet samt den undersökning vi utfört, har vi dragit den slutsatsen att företagen i allmänhet inte ser seminariet som en plats eller situation för skapandet av nya kontakter till studerandena. Det största hindret tycks ha varit arrangemangen under seminariet, t.ex. att deltagarna upplevde att tiden inte räckt till. Det verkar å andra sidan finnas ett intresse för att delta i utvecklingen av nya plattformer som skulle förbättra den allmänna kontakten företag och studerande emellan. The background to this thesis is our participation in a project by Suomen Osto- ja Lo-gistiikkayhdistys ry (LOGY). The project aimed to enhance the students' experience of the LOGY's Logistics Seminar on February 4th 2010. The reason LOGY wanted a project team consisting of students was that they hoped the group could more easily reach out to students and give them a better experience of the seminar. The purpose of this thesis is to investigate the companies' views on student participation in the LOGY's logistics seminar and how to generally improve the contact between companies and students. The thesis is defined in such a way that it focuses only on companies' views on student participation and contact between them. To get an idea of how the logistics seminar serves as a meet-ing place for students and businesses, we have carried out a qualitative study by inter-viewing company representatives. The theory part consists of a review of the company's image in corporate communications and the impact it has on recruiting, how the recruit-ing process is performed and its effect on corporate strategy. Project management and its various phases, and the methodology regarding qualitative research are also part of the theory. Based on our experiences from the seminar and the survey we conducted, we have concluded that companies generally do not see the seminar as the time or the place for connecting with students. The biggest reason for this seems to have been that the seminar was planned in such a way that the participants felt that there was not enough time for small talk with students. On the other hand, there seems to be an interest to par-ticipate in the development of new communication platforms that would improve the overall contact between companies and students.