Laattabrändi 2010
Vottonen, Pasi (2011)
Vottonen, Pasi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233509
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää, onko laattamyynnissä etua jos tuotteella on tunnettu brändi. Lähtökohtana olivat muut merkittävät laattamaahantuojat ja niiden brändituotteet.
Työn teoreettinen viitekehys liittyy tuotteen brändäykseen ja lanseeraamiseen sekä niihin periaatteisiin, joilla yritys pyrkii parantamaan kilpailukykyään. Työn teoreettisen osan lähdeaineistona käytettiin pääosin markkinointi- sekä lanseerausmarkkinoinnin kirjallisuutta. Keskeisenä teoreettisena viitekehyksenä käytettiin brändien rakentamisen vaiheita.
Opinnäytetyö on sekä tutkielmatyyppinen että toimintakeskeinen. Tutkielmatyyppinen siksi, että ehdotus pohjautuu vahvasti teoriaan mutta toimintakeskeinen siksi, että kyseessä on toteutettavaksi tarkoitetun lanseerauksen suunnitelma. Tapaustutkimusta tuki parhaiten kvalitatiivinen, laadullinen tutkimus. Laadullisista tutkimusmenetelmistä valittiin teemahaastattelu, jolloin opinnäytetyötä varten haastateltiin ammattiasiakkaita. Heiltä kysyttiin markkinoilla olevista kilpailijoista, asiakkaiden laattatuntemuksesta ja päätöksenteon prosessista.
Haastattelujen avulla onnistuttiin kartoittamaan potentiaalisten asiakkaiden mielipiteitä ja tietämystä laatoista. Haastattelut myös paljastivat ennakko-odotusten mukaisesti sen, että kun laatoilla on tunnettu brändi, on niiden markkinointi loppukäyttäjille helpompaa. Toinen tärkeä asia jonka haastattelut osoittivat, oli ammattilaisten korkea arvostus laatua kohtaan. He pitivät sitä hintaakin tärkeämpänä.
Tästä työstä on selkeää hyötyä RTV-Yhtymälle, kun se lähtee kehittämään omaa brändiä laattavalikoimalleen. Brändistä saatava hyöty on nähtävä paljon suurempana kuin sen vaatimat taloudelliset panostukset.
Työn teoreettinen viitekehys liittyy tuotteen brändäykseen ja lanseeraamiseen sekä niihin periaatteisiin, joilla yritys pyrkii parantamaan kilpailukykyään. Työn teoreettisen osan lähdeaineistona käytettiin pääosin markkinointi- sekä lanseerausmarkkinoinnin kirjallisuutta. Keskeisenä teoreettisena viitekehyksenä käytettiin brändien rakentamisen vaiheita.
Opinnäytetyö on sekä tutkielmatyyppinen että toimintakeskeinen. Tutkielmatyyppinen siksi, että ehdotus pohjautuu vahvasti teoriaan mutta toimintakeskeinen siksi, että kyseessä on toteutettavaksi tarkoitetun lanseerauksen suunnitelma. Tapaustutkimusta tuki parhaiten kvalitatiivinen, laadullinen tutkimus. Laadullisista tutkimusmenetelmistä valittiin teemahaastattelu, jolloin opinnäytetyötä varten haastateltiin ammattiasiakkaita. Heiltä kysyttiin markkinoilla olevista kilpailijoista, asiakkaiden laattatuntemuksesta ja päätöksenteon prosessista.
Haastattelujen avulla onnistuttiin kartoittamaan potentiaalisten asiakkaiden mielipiteitä ja tietämystä laatoista. Haastattelut myös paljastivat ennakko-odotusten mukaisesti sen, että kun laatoilla on tunnettu brändi, on niiden markkinointi loppukäyttäjille helpompaa. Toinen tärkeä asia jonka haastattelut osoittivat, oli ammattilaisten korkea arvostus laatua kohtaan. He pitivät sitä hintaakin tärkeämpänä.
Tästä työstä on selkeää hyötyä RTV-Yhtymälle, kun se lähtee kehittämään omaa brändiä laattavalikoimalleen. Brändistä saatava hyöty on nähtävä paljon suurempana kuin sen vaatimat taloudelliset panostukset.