Erityisen hyvä ohjaaja : Erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden vapaa-ajan ohjaajien perehdyttäminen
Heikkilä, Susanna (2011)
Heikkilä, Susanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233490
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön idea tuli Tampereen Kehitysvammaisten Tukiyhdistyksen toiminnanjohtajalta ja opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli yhdenmukaistaa tukiyhdistyksen perehdytyskäytäntöjä sekä luoda toimiva, selkeä ja ajan tasalla oleva perehdytysmateriaali yhdistyksen henkilökunnan käyttöön sekä tuottaa tietoa erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden vapaa-ajan toiminnasta sekä osa-aikaisten ohjaajien perehdyttämisestä.
Toiminnanjohtajan lisäksi yhdistyksessä toimii kokopäiväisesti toiminnanohjaaja, jonka työn yhtenä osa-alueena on osa-aikaisten harrastekurssi- ja leiriohjaajien perehdyttäminen tehtäviinsä. Ohjaajien perehdyttämisessä on koettu olevan monia haasteita, jotka johtuvat pääasiassa ohjaajien suuresta vuosittaisesta lukumäärästä, ohjaajien kouluttamattomuudesta sekä perehdyttämiseen käytettävissä olevan ajan puutteesta.
Opinnäytetyöhön liittyen Tampereen Kehitysvammaisten Tukiyhdistyksen käyttöön on koottu perehdytyskansiot osa-aikaisille harrastekurssiohjaajille ja leiriohjaajille.
Nämä perehdytyskansiot toimivat jatkossa yhdistyksen toiminnanohjaajan ja vapaa-ajan ohjaajien työvälineenä. Perehdytyskansioita on tehty useampi kappale, joten kansioita on aina ohjaajien käytössä niissä tiloissa, joissa harrastekursseja tai leirejä kokoontuu. Perehdytyskansioita on käytetty aidoissa perehdytystilanteissa.
Tämän työn ja perehdytyskansioiden sisältö on koottu yhdistyksen vakituisten työntekijöiden pitkän kokemuksen pohjalta, sekä sellaisista käytännön työn esille tuomista asioista, jotka on todettu tarpeelliseksi koota yhteen mahdollisimman onnistuneen perehdyttämisen tueksi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä yhdistyksen henkilökunnan kanssa.
Perehdyttämisessä käytetty materiaali on aiemmin ollut yhdistyksessä hajallaan ja osa tiedosta on hiljaista tietoa, jota ei ole aiemmin laitettu paperille. Perehdytyskansiot selvensivät perehdytystilanteita ja antoivat niille selkeän rungon. Perehdytyskansioiden avulla perehdytyskäytäntöihin on saatu yhdenmukaisuutta ja henkilökunnan käyttöön on luotu toimiva ja ajan tasalla oleva perehdytysmateriaali. Jatkossa yhdistyksen henkilökunnan pitäisi päivittää ja kehittää kansioita säännöllisesti, että ne olisivat mahdollisimman suurena apuna perehdytyksessä.
Toiminnanjohtajan lisäksi yhdistyksessä toimii kokopäiväisesti toiminnanohjaaja, jonka työn yhtenä osa-alueena on osa-aikaisten harrastekurssi- ja leiriohjaajien perehdyttäminen tehtäviinsä. Ohjaajien perehdyttämisessä on koettu olevan monia haasteita, jotka johtuvat pääasiassa ohjaajien suuresta vuosittaisesta lukumäärästä, ohjaajien kouluttamattomuudesta sekä perehdyttämiseen käytettävissä olevan ajan puutteesta.
Opinnäytetyöhön liittyen Tampereen Kehitysvammaisten Tukiyhdistyksen käyttöön on koottu perehdytyskansiot osa-aikaisille harrastekurssiohjaajille ja leiriohjaajille.
Nämä perehdytyskansiot toimivat jatkossa yhdistyksen toiminnanohjaajan ja vapaa-ajan ohjaajien työvälineenä. Perehdytyskansioita on tehty useampi kappale, joten kansioita on aina ohjaajien käytössä niissä tiloissa, joissa harrastekursseja tai leirejä kokoontuu. Perehdytyskansioita on käytetty aidoissa perehdytystilanteissa.
Tämän työn ja perehdytyskansioiden sisältö on koottu yhdistyksen vakituisten työntekijöiden pitkän kokemuksen pohjalta, sekä sellaisista käytännön työn esille tuomista asioista, jotka on todettu tarpeelliseksi koota yhteen mahdollisimman onnistuneen perehdyttämisen tueksi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä yhdistyksen henkilökunnan kanssa.
Perehdyttämisessä käytetty materiaali on aiemmin ollut yhdistyksessä hajallaan ja osa tiedosta on hiljaista tietoa, jota ei ole aiemmin laitettu paperille. Perehdytyskansiot selvensivät perehdytystilanteita ja antoivat niille selkeän rungon. Perehdytyskansioiden avulla perehdytyskäytäntöihin on saatu yhdenmukaisuutta ja henkilökunnan käyttöön on luotu toimiva ja ajan tasalla oleva perehdytysmateriaali. Jatkossa yhdistyksen henkilökunnan pitäisi päivittää ja kehittää kansioita säännöllisesti, että ne olisivat mahdollisimman suurena apuna perehdytyksessä.