Private Label -tietokannan hyödyntäminen logistiikkapalveluyrityksessä
Tani, Antti (2011)
Tani, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103233488
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää tuotetiedon hallintaa logistiikkapalveluyrityksessä kaupan oma merkki -tietokannan avulla. Tarkoituksena oli rakentaa tietokanta, joka toimisi aputyökaluna pääasiassa Yritys X:n omat merkit -osaston ostopäälliköille heidän tehdessään markkina-analyysia ja lanseeratessaan uusia tuotteita. Yritys X:n toimialana on päivittäistavarakauppa.
Tutkimuksen ja hankkeen pohjana on käytetty kvalitatiivista menetelmää. Tietokannan suunnittelu ja kehitys tapahtui Yritys X:n tuontijohtajan, ICT-projektipäällikön ja tämän opinnäyte-työn tekijän toimesta. Tietokannan sisältö koostuu julkisista lähteistä kerätystä tuotetiedoista ja Yritys X:n omien tuotteiden tiedoista, jotka oli muokattu tarvittavaan muotoon Microsoft Excelin avulla. Tutkimuksen aikana suoritettiin kysely sähköpostin välityksellä Yritys X:n kol-melle ostopäällikölle ja tuontijohtajalle. Kyselyllä he toivat esiin omia näkemyksiään tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen osa-alueilta ja kommentoivat tietokannan toimintaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittää kotimaisen kaupan alaan vaikuttavia voimia.
Tutkimuksen tuloksena rakennettiin Yritys X:n intranetissä toimiva Private Label -tietokanta. Se sisältää Yritys X:n tuotetietojen lisäksi kotimaisten markkinoiden kilpailijoiden Private Label -tuotteet ja myös muut brändituotteet. Tietokannassa on ryhmitelty samanlaiset tuotteet ja näin käyttäjä pystyy näkemään, millaisia tuotteita kilpailijoilla on. Nimittäjänä ryhmissä toimii Yritys X:n tuote, jos sellainen on olemassa. Tietokannan avulla voidaan tarkkailla Yritys X:n tuotteiden myyntilukuja ja niiden kehityksiä. Tietokannassa on mahdollista suorittaa monenlaisia tuotehakuja ja hallinnoida tuotteita.
Private Label -tietokanta on innovaatio, jollaista kilpailevilla kauppaketjuilla on tuskin käytössään. Haasteita tutkimukselle aiheutti Yritys X:n asiakkaiden heikko tämänhetkinen tahtotila luoda uusia tuotteita markkinoille. Iso haaste on myös tietokannan ylläpito ja tietomassan päi-vittäminen. Private Label -tietokanta on olemassa tulevaisuuden tarpeiden varalle ja merkkejä sen tarpeellisuudesta on jo saatu.
Tutkimuksen ja hankkeen pohjana on käytetty kvalitatiivista menetelmää. Tietokannan suunnittelu ja kehitys tapahtui Yritys X:n tuontijohtajan, ICT-projektipäällikön ja tämän opinnäyte-työn tekijän toimesta. Tietokannan sisältö koostuu julkisista lähteistä kerätystä tuotetiedoista ja Yritys X:n omien tuotteiden tiedoista, jotka oli muokattu tarvittavaan muotoon Microsoft Excelin avulla. Tutkimuksen aikana suoritettiin kysely sähköpostin välityksellä Yritys X:n kol-melle ostopäällikölle ja tuontijohtajalle. Kyselyllä he toivat esiin omia näkemyksiään tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen osa-alueilta ja kommentoivat tietokannan toimintaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittää kotimaisen kaupan alaan vaikuttavia voimia.
Tutkimuksen tuloksena rakennettiin Yritys X:n intranetissä toimiva Private Label -tietokanta. Se sisältää Yritys X:n tuotetietojen lisäksi kotimaisten markkinoiden kilpailijoiden Private Label -tuotteet ja myös muut brändituotteet. Tietokannassa on ryhmitelty samanlaiset tuotteet ja näin käyttäjä pystyy näkemään, millaisia tuotteita kilpailijoilla on. Nimittäjänä ryhmissä toimii Yritys X:n tuote, jos sellainen on olemassa. Tietokannan avulla voidaan tarkkailla Yritys X:n tuotteiden myyntilukuja ja niiden kehityksiä. Tietokannassa on mahdollista suorittaa monenlaisia tuotehakuja ja hallinnoida tuotteita.
Private Label -tietokanta on innovaatio, jollaista kilpailevilla kauppaketjuilla on tuskin käytössään. Haasteita tutkimukselle aiheutti Yritys X:n asiakkaiden heikko tämänhetkinen tahtotila luoda uusia tuotteita markkinoille. Iso haaste on myös tietokannan ylläpito ja tietomassan päi-vittäminen. Private Label -tietokanta on olemassa tulevaisuuden tarpeiden varalle ja merkkejä sen tarpeellisuudesta on jo saatu.