Erityisen tuen järjestäminen Lemin koulukeskuksessa
Räsänen, Jari (2011)
Räsänen, Jari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223460
Tiivistelmä
Tammikuun alussa 2011 voimaan tullut laki perusopetuksen muuttamisesta muuttaa opettajan työskentelyä tilanteissa, joissa oppilas tarvitsee erityistä tukea oppimiseensa. Aiemmin erityistä tukea tarvitsevalle oppilaalle tehtiin henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma HOJKS, mutta uuden lain mukaan oppilasta pyritään tukemaan yleisen tuen lisäksi erityisentuen ja tehostetun tuen tavoin ennen HOJKSin tekoa
Oppilaan tarvitessa erityistä tukea opettajan velvollisuus on tehdä pedagoginen arvio. Olen tässä kehittämishankkeessa tehnyt opettajan pedagogisen arvioinnin tueksi lomakkeen, joka soveltuu pedagogisen arvioinnin apuvälineeksi. Lähtökohtana on ollut, että lomake soveltuu tarkoitukseen siten, että siitä on apua oppimisen arvioinnissa. Lisäksi tavoitteena on ollut muokata lomakkeesta helppo täyttää. Olen saanut arvokasta apua työhöni Lemin koulukeskuksen erityisopettajilta, jotka ovat arvioineet lomaketta kanssani.
Yksilöllinen oppiminen on oppilaan perusoikeus. Koulun ja opettajien velvollisuus on ottaa jokainen oppilas huomioon oppilaan omista lähtökohdista. Jokainen oppilas oppii omalla tavallaan ja se rikastuttaa koululuokkia ja opetusta. Jokainen opettajana työskentelevä joutuu tekemisiin eritavalla oppivien oppilaiden kanssa ja jokaisella oppilaalla on oikeus saada sellaista opetusta, joka auttaa häntä oppimisessa eteenpäin.
Uuden lain tarkoituksena on saada kynnys matalammaksi siihen, että oppilailla olisi helpompi ja vaivattomampi siirtyä eri tuen tasoilta toiselle niin tehostetuntuen tasolta erityisen tuen tasolle kuin toisinkin päin.
Tämä pedagogisen arvioinnin lomakkeen kehittäminen on helpottamassa omalta pieneltä osaltaan tätä prosessia.
Oppilaan tarvitessa erityistä tukea opettajan velvollisuus on tehdä pedagoginen arvio. Olen tässä kehittämishankkeessa tehnyt opettajan pedagogisen arvioinnin tueksi lomakkeen, joka soveltuu pedagogisen arvioinnin apuvälineeksi. Lähtökohtana on ollut, että lomake soveltuu tarkoitukseen siten, että siitä on apua oppimisen arvioinnissa. Lisäksi tavoitteena on ollut muokata lomakkeesta helppo täyttää. Olen saanut arvokasta apua työhöni Lemin koulukeskuksen erityisopettajilta, jotka ovat arvioineet lomaketta kanssani.
Yksilöllinen oppiminen on oppilaan perusoikeus. Koulun ja opettajien velvollisuus on ottaa jokainen oppilas huomioon oppilaan omista lähtökohdista. Jokainen oppilas oppii omalla tavallaan ja se rikastuttaa koululuokkia ja opetusta. Jokainen opettajana työskentelevä joutuu tekemisiin eritavalla oppivien oppilaiden kanssa ja jokaisella oppilaalla on oikeus saada sellaista opetusta, joka auttaa häntä oppimisessa eteenpäin.
Uuden lain tarkoituksena on saada kynnys matalammaksi siihen, että oppilailla olisi helpompi ja vaivattomampi siirtyä eri tuen tasoilta toiselle niin tehostetuntuen tasolta erityisen tuen tasolle kuin toisinkin päin.
Tämä pedagogisen arvioinnin lomakkeen kehittäminen on helpottamassa omalta pieneltä osaltaan tätä prosessia.