Eri mediat ja niiden yhdistelmät mainostajan kannalta : Tapaustutkimus: Basso Media Oy
Taina, Heidi (2011)
Taina, Heidi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103223432
Tiivistelmä
Basso Media Oy on kolmea eri päämediatuotettaan - aikakauslehteä, radiota ja verkkosivustoa - tarjoava ja markkinoiva yritys. Tässä muodossaan yritys on toiminut vuodesta 2006 alkaen. Yrityksessä aloitettiin vuonna 2009 mittava omien medioiden uudistus, joka saatiin päätökseen vuoden 2010 keväällä.
Mediayritykset eivät ainoastaan myy omaa mediatuotettaan suoraan kuluttajille, vaan niiden tulot muodostuvat myös mainostilan myynnistä. Mediatilan myynnissä on tärkeää tuntea itsensä ja omat asiakkaansa sekä heidän tarpeensa ja mielipiteensä. Hyvä tuntemus siitä, miten omat asiakkaat kokevat yrityksen toiminnan onnistumisen, auttaa yritystä kehittymään oikeaan suuntaan ja keskittymään tärkeimpiin tekijöihin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia tutkimus, joka selvitti Basson medioiden käyttäjien ominaisuuksien ja mielenkiinnon kohteiden kautta, millaisen mediaympäristön Basso tarjoaa mainostajan kannalta. Lisäksi selvitettiin kuluttajien tyytyväisyyttä Basson me-dioihin ja niissä esiintyvään mainontaan. Mediatyytyväisyys on huomionarvoinen seikka paitsi mainostajan kannalta, mutta myös mediayritykselle itselleen.
Työn teoriaosa pohjautuu mediavalinnan teolle niiden medioiden osalta, joita Basso Media tarjoaa. Mainonnan tapoja ja mahdollisuuksia eritellään lähdeaineiston pohjalta mediakohtaisesti. Media-alan alati muuttuvan luonteen vuoksi lähdekirjallisuutta tuetaan ajankohtaisella tutkimustiedolla medioiden käytöstä Suomessa niin mainostajan kuin kuluttajankin kannalta.
Varsinainen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella otteella verkkopohjaisen kyselyn avulla Basson sivustolla. Kyselyllä saatiin runsaat 1200 vastausta. Tulokset osoittivat Bas-so Median tuntevan omat kuluttajansa jo ennestään hyvin. Medioiden käyttäjät ovat nuo-ria, itsestään ja ystävistään huolta pitäviä kaupunkilaisia, jotka ovat kiinnostuneet musiikista, kulttuurista ja matkailusta. Käyttäjät ovat pääsääntöisesti Basson medioihin tyytyväisiä ja suhtautuvat mainontaan myönteisesti. Lisäksi saatiin tietoa uusien mediamuotojen hyödyntämisen kannattavuudesta. Tulosten mukaan Basso Median ei kannata ainakaan tässä vaiheessa siirtyä taulutietokoneella luettavaan sähköiseen julkaisuun.
Mediayritykset eivät ainoastaan myy omaa mediatuotettaan suoraan kuluttajille, vaan niiden tulot muodostuvat myös mainostilan myynnistä. Mediatilan myynnissä on tärkeää tuntea itsensä ja omat asiakkaansa sekä heidän tarpeensa ja mielipiteensä. Hyvä tuntemus siitä, miten omat asiakkaat kokevat yrityksen toiminnan onnistumisen, auttaa yritystä kehittymään oikeaan suuntaan ja keskittymään tärkeimpiin tekijöihin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia tutkimus, joka selvitti Basson medioiden käyttäjien ominaisuuksien ja mielenkiinnon kohteiden kautta, millaisen mediaympäristön Basso tarjoaa mainostajan kannalta. Lisäksi selvitettiin kuluttajien tyytyväisyyttä Basson me-dioihin ja niissä esiintyvään mainontaan. Mediatyytyväisyys on huomionarvoinen seikka paitsi mainostajan kannalta, mutta myös mediayritykselle itselleen.
Työn teoriaosa pohjautuu mediavalinnan teolle niiden medioiden osalta, joita Basso Media tarjoaa. Mainonnan tapoja ja mahdollisuuksia eritellään lähdeaineiston pohjalta mediakohtaisesti. Media-alan alati muuttuvan luonteen vuoksi lähdekirjallisuutta tuetaan ajankohtaisella tutkimustiedolla medioiden käytöstä Suomessa niin mainostajan kuin kuluttajankin kannalta.
Varsinainen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella otteella verkkopohjaisen kyselyn avulla Basson sivustolla. Kyselyllä saatiin runsaat 1200 vastausta. Tulokset osoittivat Bas-so Median tuntevan omat kuluttajansa jo ennestään hyvin. Medioiden käyttäjät ovat nuo-ria, itsestään ja ystävistään huolta pitäviä kaupunkilaisia, jotka ovat kiinnostuneet musiikista, kulttuurista ja matkailusta. Käyttäjät ovat pääsääntöisesti Basson medioihin tyytyväisiä ja suhtautuvat mainontaan myönteisesti. Lisäksi saatiin tietoa uusien mediamuotojen hyödyntämisen kannattavuudesta. Tulosten mukaan Basso Median ei kannata ainakaan tässä vaiheessa siirtyä taulutietokoneella luettavaan sähköiseen julkaisuun.