RavintolaIdean iltapalveluiden kehittäminen
Salmela, Johanna (2011)
Salmela, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103213426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103213426
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän Lutakossa sijaitseva RavintolaIdea. Työn tarkoituksena oli ottaa selvää iltapalveluiden käyttäjien toiveista erilaisissa iltapalveluissa sekä saada heiltä uusia konsepti-ideoita RavintolaIdealle. Tutkimusmenetelmän pohjana opinnäytetyössä on palvelumuotoilu. Palvelumuotoilua käytetään palveluiden kehittämiseen sekä esimerkiksi uusien palvelujen innovoimiseen. Palvelumuotoilulle tärkeintä on ottaa käyttäjä mukaan suunnitteluun.
Työn tutkimusosuus toteutettiin järjestämällä RavintolaIdeassa palvelumuotoiluilta, johon kutsuttiin Jyväskylän nuorkauppakamarilaisia. Nuorkauppakamarilaiset ovat innovatiivisia sekä oppimishaluisia eri yritysten edustajia. Maksimiosallistujamäärä oli 15, mutta lopulta iltaan pääsi osallistumaan yhdeksän henkilöä. Osallistujille kerrottiin hieman palvelumuotoilusta sekä esiteltiin muun muassa Lutakko Living Labia, joka toimi opinnäytetyön taustalla mukana. Osallistujat jaettiin ryhmiin, joissa he suunnittelivat annettujen välineiden sekä tiettyjen teemojen avulla yritykselle suunnatun iltatapahtuman. Jokaisella ryhmällä oli opinnäytetyön tekijän kehittelemä menetelmä, jota heidän tuli käyttää suunnittelussa.
Palvelumuotoiluillan tarkoituksena oli saada uusia ideoita, mutta myös testata käytännössä uudenlaista menetelmää. Useita kehittämisehdotuksia nousi esiin. Esimerkiksi ohjeistuksen tärkeys korostui, kun kyseessä on sellainen ryhmä, joka ei ole aikaisemmin tutustunut palvelumuotoiluun tai niin sanottuihin luoviin menetelmiin. Tulosten analysoinnissa auttoi se, että ryhmätöiden esittelyt videoitiin. Videoista sai jälkikäteen kirjattua kaikki ideat sekä mielipiteet. Analysoinnissa käytettiin myös teemoittelua, jossa pääotsikoina käytettiin ryhmille annettuja teemoja ja niiden alle kerättiin töistä nousseita ideoita. Jokaisesta ryhmätyöstä tuli valmis konsepti-idea. Konsepteja sekä niistä nousevia yksittäisiä ideoita voi käyttää hyvänä apuna RavintolaIdean iltapalveluiden kehityksessä. Osallistujien eli potentiaalisten asiakkaiden mielipiteet sekä kiinnostuksen kohteet nousivat esiin ryhmätöistä.
Työn tutkimusosuus toteutettiin järjestämällä RavintolaIdeassa palvelumuotoiluilta, johon kutsuttiin Jyväskylän nuorkauppakamarilaisia. Nuorkauppakamarilaiset ovat innovatiivisia sekä oppimishaluisia eri yritysten edustajia. Maksimiosallistujamäärä oli 15, mutta lopulta iltaan pääsi osallistumaan yhdeksän henkilöä. Osallistujille kerrottiin hieman palvelumuotoilusta sekä esiteltiin muun muassa Lutakko Living Labia, joka toimi opinnäytetyön taustalla mukana. Osallistujat jaettiin ryhmiin, joissa he suunnittelivat annettujen välineiden sekä tiettyjen teemojen avulla yritykselle suunnatun iltatapahtuman. Jokaisella ryhmällä oli opinnäytetyön tekijän kehittelemä menetelmä, jota heidän tuli käyttää suunnittelussa.
Palvelumuotoiluillan tarkoituksena oli saada uusia ideoita, mutta myös testata käytännössä uudenlaista menetelmää. Useita kehittämisehdotuksia nousi esiin. Esimerkiksi ohjeistuksen tärkeys korostui, kun kyseessä on sellainen ryhmä, joka ei ole aikaisemmin tutustunut palvelumuotoiluun tai niin sanottuihin luoviin menetelmiin. Tulosten analysoinnissa auttoi se, että ryhmätöiden esittelyt videoitiin. Videoista sai jälkikäteen kirjattua kaikki ideat sekä mielipiteet. Analysoinnissa käytettiin myös teemoittelua, jossa pääotsikoina käytettiin ryhmille annettuja teemoja ja niiden alle kerättiin töistä nousseita ideoita. Jokaisesta ryhmätyöstä tuli valmis konsepti-idea. Konsepteja sekä niistä nousevia yksittäisiä ideoita voi käyttää hyvänä apuna RavintolaIdean iltapalveluiden kehityksessä. Osallistujien eli potentiaalisten asiakkaiden mielipiteet sekä kiinnostuksen kohteet nousivat esiin ryhmätöistä.