Kulttuuriagentti työnsä ääressä : Ryhmämyyntiverkoston luominen Ilmajoen Musiikkijuhlille
Ruohoniemi, Teija (2011)
Ruohoniemi, Teija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103213412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103213412
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kuvaa hanketta, jonka tarkoituksena oli luoda toimiva ryhmämyyntiverkosto Ilmajoen Musiikkijuhlille. Kuvaan työssäni, miten tässä tapauksessa alettiin koota ryhmämyyntiverkostoa ja tehdä sille alustavaa ylläpitosuunnitelmaa. Lisäksi pohdin verkostoa koskevia ongelmakohtia, joita tuli esiin hankkeen aikana. Loppupohdinnassa esitän ajatuksia siitä, miten verkostoa voisi tulevaisuudessa kehittää.
Toteutin kyselyn Seinäjoen kaupunginteatterin asiamiehille, josta saatujen vastausten perusteella oli tarkoitus tehdä suunnitelma Ilmajoen Musiikkijuhlien verkostosta. Vastausmäärä jäi kuitenkin liian alhaiseksi että olisin voinut käyttää tuloksia aineistona. Sen jälkeen tein viisi haastattelua, joiden pohjalta kokosimme yhteistyössä Ilmajoen Musiikkijuhlien kanssa suunnitelman verkostosta.
Työni osoitti, että ryhmämyyntiverkoston luominen on pitkäjänteinen prosessi. Kirjallisen osion palautushetkellä tavoitteena olleesta kymmenestä ryhmänvetäjästä oli verkostoon saatu kolme. Seuraavana askeleena, kun verkostoon on saatu tarpeeksi jäseniä, sen kehittämisessä olisi tärkeää saada ryhmänvetäjien postitukset toimimaan. Kun perusasiat, kuten tilauksien teko sekä oheistoimintojen varaukset saadaan sujumaan, voidaan mahdollisesti alkaa kehittämään lisää toimintoja verkoston ympärille.
Toteutin kyselyn Seinäjoen kaupunginteatterin asiamiehille, josta saatujen vastausten perusteella oli tarkoitus tehdä suunnitelma Ilmajoen Musiikkijuhlien verkostosta. Vastausmäärä jäi kuitenkin liian alhaiseksi että olisin voinut käyttää tuloksia aineistona. Sen jälkeen tein viisi haastattelua, joiden pohjalta kokosimme yhteistyössä Ilmajoen Musiikkijuhlien kanssa suunnitelman verkostosta.
Työni osoitti, että ryhmämyyntiverkoston luominen on pitkäjänteinen prosessi. Kirjallisen osion palautushetkellä tavoitteena olleesta kymmenestä ryhmänvetäjästä oli verkostoon saatu kolme. Seuraavana askeleena, kun verkostoon on saatu tarpeeksi jäseniä, sen kehittämisessä olisi tärkeää saada ryhmänvetäjien postitukset toimimaan. Kun perusasiat, kuten tilauksien teko sekä oheistoimintojen varaukset saadaan sujumaan, voidaan mahdollisesti alkaa kehittämään lisää toimintoja verkoston ympärille.