Päiväkotihenkilöstön kokemuksia yhteistyöstä maahanmuuttajalasten ja -perheiden parissa
Honkanen, Minna; Riihijärvi, Erja (2011)
Honkanen, Minna
Riihijärvi, Erja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103213390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103213390
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Honkanen, Minna & Riihijärvi, Erja. Päiväkotihenkilöstön kokemuksia yhteistyöstä maahanmuuttajalasten ja -perheiden parissa. Oulu, kevät 2011, 50 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen Oulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa päivähoidon henkilöstön työstä lapsiryhmissä, joissa on maahanmuuttajalapsia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata millaisena päivähoidon henkilökunta koki yhteistyön maahanmuuttajaperheiden ja lasten kanssa.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastateltavat olivat Oulun kaupungin päiväkodeissa useita vuosia työskennelleitä lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Opinnäytetyön viitekehys koostui maahanmuuttajuuden ja kulttuurin sekä varhaiskasvatuksen merkityksestä maahanmuuttajalapselle ja hänen perheelleen.
Päivähoidon henkilöstö oli ammattitaitoista ja motivoitunutta työhönsä. Henkilöstö koki työnsä maahanmuuttajalasten parissa antoisana, mutta haastavana. Haasteellisena yhteistyössä maahanmuuttajalasten ja -perheiden kanssa koettiin yhteisen kielen puute sekä kulttuuriset erot. Tulkin kanssa asioiden läpikäymiseen kului paljon aikaa. Lapsiryhmät koettiin liian suuriksi, vaikka henkilöstömitoitus oli säädösten mukainen. Haastateltavat toivoivat pienempiä lapsiryhmiä ja mahdollisuutta vaikuttaa lapsiryhmien rakenteeseen, jotta pystyisivät huomioimaan kaikki lapset ja perheet yksilöllisesti sekä toteuttamaan lisääntyvää omahoitajuutta. Henkilöstö toivoi saavansa koulutusta kulttuuritietoisuuden lisäämiseksi sekä tukea vapaaehtoiseen kielten opiskeluun. Johtopäätöksenä todetaan, että maahanmuuttajaperheen kotoutumisen tukemisen koettiin jäävän liikaa päiväkodin vastuulle. Yhteisen kielen puutteen ja kulttuurierojen vuoksi tarvittaisiin lisäresursseja, jotta voitaisiin tukea maahanmuuttajalapsen ja hänen perheensä kotoutumista.
Asiasanat: maahanmuuttajalapsi, maahanmuutto, kulttuuri, päivähoito, varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, induktiivinen sisällönanalyysi, laadullinen tutkimus
Honkanen, Minna & Riihijärvi, Erja. Päiväkotihenkilöstön kokemuksia yhteistyöstä maahanmuuttajalasten ja -perheiden parissa. Oulu, kevät 2011, 50 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Pohjoinen Oulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa päivähoidon henkilöstön työstä lapsiryhmissä, joissa on maahanmuuttajalapsia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata millaisena päivähoidon henkilökunta koki yhteistyön maahanmuuttajaperheiden ja lasten kanssa.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Haastateltavat olivat Oulun kaupungin päiväkodeissa useita vuosia työskennelleitä lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Opinnäytetyön viitekehys koostui maahanmuuttajuuden ja kulttuurin sekä varhaiskasvatuksen merkityksestä maahanmuuttajalapselle ja hänen perheelleen.
Päivähoidon henkilöstö oli ammattitaitoista ja motivoitunutta työhönsä. Henkilöstö koki työnsä maahanmuuttajalasten parissa antoisana, mutta haastavana. Haasteellisena yhteistyössä maahanmuuttajalasten ja -perheiden kanssa koettiin yhteisen kielen puute sekä kulttuuriset erot. Tulkin kanssa asioiden läpikäymiseen kului paljon aikaa. Lapsiryhmät koettiin liian suuriksi, vaikka henkilöstömitoitus oli säädösten mukainen. Haastateltavat toivoivat pienempiä lapsiryhmiä ja mahdollisuutta vaikuttaa lapsiryhmien rakenteeseen, jotta pystyisivät huomioimaan kaikki lapset ja perheet yksilöllisesti sekä toteuttamaan lisääntyvää omahoitajuutta. Henkilöstö toivoi saavansa koulutusta kulttuuritietoisuuden lisäämiseksi sekä tukea vapaaehtoiseen kielten opiskeluun. Johtopäätöksenä todetaan, että maahanmuuttajaperheen kotoutumisen tukemisen koettiin jäävän liikaa päiväkodin vastuulle. Yhteisen kielen puutteen ja kulttuurierojen vuoksi tarvittaisiin lisäresursseja, jotta voitaisiin tukea maahanmuuttajalapsen ja hänen perheensä kotoutumista.
Asiasanat: maahanmuuttajalapsi, maahanmuutto, kulttuuri, päivähoito, varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, induktiivinen sisällönanalyysi, laadullinen tutkimus