ELEKTRONINEN KAASUVIPU VENEESEEN
Halla-aho, Sami (2011)
Halla-aho, Sami
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103213388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103213388
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Trawler 1350 -malliseen veneeseen sähköi-sesti toimiva kaasunohjaus. Tavoitteena oli korvata käytössä ollut vaijeritoiminen kaasuvipukoneisto elektronisesti ohjatulla järjestelmällä. Alkuperäisen järjestelmän ongelmana oli vaihdettavuus ohjaamoiden välillä, sillä toisesta ohjaamosta lisättyä kaasua ei pystytty vähentämään toisesta vaijerin haaroituksen vuoksi. Laitteistoa lähdettiin suunnittelemaan siten, että kyseinen haaroitus saataisiin poistet-tua. Moottorin kaasuvivun läheisyyteen sijoitettaisiin vaijerimoottori, joka liikuttaisi kaasuvipua vaijerilla kuten alkuperäinenkin laitteisto, mutta vaijerimoottoria ohjattaisiin mikro-ohjaimella. Tavoitteena oli, että kaasua pystyttäisiin lisäämään ja vähentämään kahdella eri nopeudella, jolloin hitaasti kaasua muuttelemalla voitaisiin muuttaa matkavauhtia rauhallisesti. Mikro-ohjaimeksi valittiin Atmel AtMega88, jolla saatiin helposti toteutettua kaikki tarvittavat toiminnot. Mikro-ohjain regulaattoreineen sijoitettiin veneen sähkökaappiin, jossa on muitakin veneen toimintoihin liittyviä laitteistoja. Ohjauskäskyjä vas-taanottamaan valittiin 4-suuntaiset joystick-ohjainsauvat. Koska ohjaamoita veneessä on kaksi, haaroitettiin ohjauslaitteisto kahteen eri paikkaan, jotka molemmat sisältävät ohjainsauvan, sammutuskytkimen ja merkkivalot. Kaasuvivun asennot saadaan selville sen ääriasentoihin asennetuilla rajakytkimillä. Lisäksi moottorille oleellinen tyhjäkäynnin alue oli saatava selville. Tämä toteutettiin kaasuvivun tyhjäkäynnin kohdalle asennetulla kaksisuuntaisella rajakytkimellä. Moottorin sammutus hoidetaan myös nykyisin suunnitellulla laitteistolla. Sammutus- toiminnosta haluttiin sellainen, että moottorin sammuttua kaasuvipu palautetaan tyh-jäkäyntiin. Kaasuvivun palauttaminen tyhjäkäyntiasentoon mahdollistaa moottorin uudelleen käynnistämisen ilman, että kaasua tarvitsisi erikseen säädellä.
Laitteistolla saatiin toteutettua molemmat kaasunmuutoksen nopeudet onnistuneesti. Veneen moottori saatiin sammutettua ja kaasu palautettua tyhjäkäyntiin, jolloin moottori on valmis uuteen käynnistykseen. Lisäksi saatiin poistettua alkuperäinen ongelma, jossa kaasu piti palauttaa tyhjäkäynnille aina ohjaamoa vaihdettaessa.
Laitteistolla saatiin toteutettua molemmat kaasunmuutoksen nopeudet onnistuneesti. Veneen moottori saatiin sammutettua ja kaasu palautettua tyhjäkäyntiin, jolloin moottori on valmis uuteen käynnistykseen. Lisäksi saatiin poistettua alkuperäinen ongelma, jossa kaasu piti palauttaa tyhjäkäynnille aina ohjaamoa vaihdettaessa.