PSYKOEDUKAATIO JA NUORTEN MIELENTERVEYSHÄIRIÖT : Kehittämiskansio nuorisokodin työntekijöille
Tiusanen, Henri; Kauranen, Janne (2011)
Tiusanen, Henri
Kauranen, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103193371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103193371
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotettiin kehittämiskansio psykoedukaatiosta sekä nuorten mielenterveyshäiriöistä Kriisi- ja nuorisokoti Vanamolle. Kehittämiskansion avulla esitettiin Kriisi- ja nuorisokoti Vanamon työntekijöille psykoedukatiivinen toimintamenetelmä, jota nuorisokodin ohjaajat voivat käyttää työssään mielenterveyshäiriöitä sairastavien nuorten kanssa. Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen opinnäytetyö.
Opinnäytetyön aihe syntyi Kriisi- ja nuorisokoti Vanamon pyynnöstä saada koottua tietoa mielenterveyshäiriöisten nuorten kanssa työskentelemiseen. Nuorten mielenterveyshoitotyöstä sekä mielenterveyshäiriöistä on saatavilla paljon tietoa, mutta tieto on tarjolla monissa hajallaan olevissa lähteissä. Tämän vuoksi opinäytetyössä laadittiin Kriisi- ja nuorisokoti Vanamolle kehittämiskansio, johon oli kerätty tietoa nuorten mielenterveyshäiriöistä sekä psykoedukaatiosta työmenetelmänä.
Opinnäytetyön raporttiosassa esiteltiin nuorten mielenterveyshoitotyön, haavoittuvuus−stressimallin sekä psykoedukaation teoreettista pohjaa. Opinnäytetyön raportissa kuvailtiin myös työn suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheet. Opinnäytteen toiminnallinen osa oli Kriisi- ja nuorisokoti Vanamolle laadittu kehittämiskansio. Kehittämiskansiossa kerrottiin psykoedukaatiosta työmenetelmänä ja miten nuorisokodin ohjaajat voivat käyttää sitä työssään. Lisäksi kehittämiskansiossa kerrottiin mielenterveyshäiriöiden ennakko-oireista ja perheenjäsenten hallintakeinoista. Lisäksi työssä annettiin tietoa psykoosista, dissosiaatiosta, itsetuhoisuudesta sekä käytöshäiriöistä.
Jatkotutkimusehdotuksena esitettiin niiden mielenterveyshäiriöiden tutkimista, joita opinnäytetyössä ei oltu käsitelty. Toisena ehdotuksena esitettiin opinnäytetyössä käsiteltyjen mielenterveyden häiriöiden syvempää tutkimista.
Opinnäytetyön aihe syntyi Kriisi- ja nuorisokoti Vanamon pyynnöstä saada koottua tietoa mielenterveyshäiriöisten nuorten kanssa työskentelemiseen. Nuorten mielenterveyshoitotyöstä sekä mielenterveyshäiriöistä on saatavilla paljon tietoa, mutta tieto on tarjolla monissa hajallaan olevissa lähteissä. Tämän vuoksi opinäytetyössä laadittiin Kriisi- ja nuorisokoti Vanamolle kehittämiskansio, johon oli kerätty tietoa nuorten mielenterveyshäiriöistä sekä psykoedukaatiosta työmenetelmänä.
Opinnäytetyön raporttiosassa esiteltiin nuorten mielenterveyshoitotyön, haavoittuvuus−stressimallin sekä psykoedukaation teoreettista pohjaa. Opinnäytetyön raportissa kuvailtiin myös työn suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheet. Opinnäytteen toiminnallinen osa oli Kriisi- ja nuorisokoti Vanamolle laadittu kehittämiskansio. Kehittämiskansiossa kerrottiin psykoedukaatiosta työmenetelmänä ja miten nuorisokodin ohjaajat voivat käyttää sitä työssään. Lisäksi kehittämiskansiossa kerrottiin mielenterveyshäiriöiden ennakko-oireista ja perheenjäsenten hallintakeinoista. Lisäksi työssä annettiin tietoa psykoosista, dissosiaatiosta, itsetuhoisuudesta sekä käytöshäiriöistä.
Jatkotutkimusehdotuksena esitettiin niiden mielenterveyshäiriöiden tutkimista, joita opinnäytetyössä ei oltu käsitelty. Toisena ehdotuksena esitettiin opinnäytetyössä käsiteltyjen mielenterveyden häiriöiden syvempää tutkimista.