Voimisteluvälineiden ja voimisteluasujen merkkimaailma
Palomäki, Elina (2011)
Palomäki, Elina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103183335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103183335
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin markkinoilla erottautumista brändien avulla. Työssä tarkasteltiin erityisesti telinevoimistelua sekä siinä esiintyviä brändejä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin strategiaa, markkinointia ja brändin ulottuvuuksia, joihin lisättiin näkökulmia urheilun ja etenkin urheilumarkkinoinnin saralta. Teorian elävöittämiseksi haettiin käytännön esimerkkejä telinevoimistelusta ja siinä käytetyistä välineistä ja asuista. Aineistona käytettiin markkinoinnin kirjallisuutta ja tutkimuksia. Empiirinen aineisto on kerätty kyselytutkimuksen avulla. Kyselylomakkeita jaettiin voimisteluseuran harjoituksissa, kansallisessa voimistelukilpailussa ja voimisteluleirin yhteydessä. Kyselyyn vastasi yhteensä 40 voimistelijaa. Kyselyssä selvitettiin voimisteluasuihin ja -välineisiin liitettäviä tarpeita ja mielikuvia. Tulokset osoittavat, että keinot kilpailla telinevoimisteluväline- ja pukumarkkinoilla ovat yrityksillä melko samanlaiset. Hinta, laatu ja yksilöllisyys ovat tärkeimpiä keinoja erottua kilpailijoista. Teoreettisen ja empiirisen aineiston avulla pyritään kuvaamaan voimistelulajin ja sen tuotemerkkien toimintakenttää ja mahdollisia keinoja erottautua kilpailijoista brändin avulla. Työn tuloksena kuvataan brändin tuoma apu erottautumiseen markkinoilla sekä sitä millaisia ovat voimisteluvälineitä valmistavien yritysten brändit kuluttajien mielestä.