Ammattietiikka toimintaterapian opinnoissa : Pilottitutkimus Jyväskylän ammattikorkeakoulussa
Lipsanen, Henna (2011)
Lipsanen, Henna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103173320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103173320
Tiivistelmä
Ammattietiikka on tärkeä osa ammatillista asiantuntijuutta. Eettisestä osaamisesta mainitaan sekä valtakunnallisella että oppilaitos tasolla, opintosuunnitelmissa ja eduskunnan säätämissä laissa. Ammattikuntakohtaiset arvot ja päämäärät on koottu ammattikunnan omiin eettisiin ohjeistuksiin ja toimintaterapeuttien ammattieettisiä ohjeita ylläpitää Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa pilottitutkimuksen avulla Jyväskylän ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden toimintaterapeuttiopiskelijoiden käsityksiä ammattietiikasta ja ammattieettisistä ohjeista, sekä näiden käsittelystä toimintaterapian opinnoissa. Opinnäytteen tuotoksena on testattu kyselylomake Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry:n käyttöön aihealueen tutkimukseen. Pilottitutkimus toteutettiin Internet-selaimessa toimivalla sähköisellä kyselylomakkeella.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että kyselyyn vastanneille opiskelijoille ammattietiikka on tuttu aihealue ja ammattietiikkaa on käsitelty opinnoissa. Opiskelijat kuitenkin kokivat, että etiikkaa ei ollut käsitelty riittävästi ja käsitys toimintaterapeuttien ammattieettisistä ohjeista oli epäselvä. Opiskelijat toivoivat, että ammattietiikkaa käsiteltäisiin koko opintojen ajan integroituna opintoihin ja todellisten tilanteiden äärellä esimerkiksi harjoitteluiden yhteydessä. Opettajien merkityksen eettisiin ohjeisiin tutustuttajana ja keskusteluapuna opiskelijat kokivat merkittävänä.
Opinnäytetyö tarjoaa testatun ja korjatun kyselylomakkeen samankaltaisen tutkimuksen toteuttamiseksi koko Suomen laajuisesti, koskien kaikkia oppilaitoksia, joissa toimintaterapeutteja koulutetaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa pilottitutkimuksen avulla Jyväskylän ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden toimintaterapeuttiopiskelijoiden käsityksiä ammattietiikasta ja ammattieettisistä ohjeista, sekä näiden käsittelystä toimintaterapian opinnoissa. Opinnäytteen tuotoksena on testattu kyselylomake Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry:n käyttöön aihealueen tutkimukseen. Pilottitutkimus toteutettiin Internet-selaimessa toimivalla sähköisellä kyselylomakkeella.
Tutkimustuloksissa ilmeni, että kyselyyn vastanneille opiskelijoille ammattietiikka on tuttu aihealue ja ammattietiikkaa on käsitelty opinnoissa. Opiskelijat kuitenkin kokivat, että etiikkaa ei ollut käsitelty riittävästi ja käsitys toimintaterapeuttien ammattieettisistä ohjeista oli epäselvä. Opiskelijat toivoivat, että ammattietiikkaa käsiteltäisiin koko opintojen ajan integroituna opintoihin ja todellisten tilanteiden äärellä esimerkiksi harjoitteluiden yhteydessä. Opettajien merkityksen eettisiin ohjeisiin tutustuttajana ja keskusteluapuna opiskelijat kokivat merkittävänä.
Opinnäytetyö tarjoaa testatun ja korjatun kyselylomakkeen samankaltaisen tutkimuksen toteuttamiseksi koko Suomen laajuisesti, koskien kaikkia oppilaitoksia, joissa toimintaterapeutteja koulutetaan.