Mistä vetovoimaa pohjoisen lakeuksille? : Case: Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu
Hokkanen, Jukka; Pohjanen, Ville (2011)
Hokkanen, Jukka
Pohjanen, Ville
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103173312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103173312
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hokkanen, Jukka & Pohjanen, Ville 2011. Mistä vetovoimaa pohjoisille lakeuksille? Opinnäytetyö. Kemi-Tornion Ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Si-vuja 72. Liitteitä 1-2.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma Kemi-Tornion ammat-tikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmalle. Markkinointisuunnitelma rakentui tekemämme kyselytutkimuksen sekä haastatteluiden pohjalle, joista saimme myös vas-taukset tutkimusongelmaamme. Tutkimusongelmiamme olivat, että mihin ajankohtaan KTAMK:n Kemi-Tornio-Keminmaan alueen toisen asteen opiskelijoille suunnattu mai-nonta ajoittuu. Lisäksi selvitimme KTAMK:ssa opiskeltavien alojen tunnettuutta opis-kelijoiden keskuudessa sekä selvitimme heidän kiinnostustansa hakea opiskelemaan KTAMK:iin. Tutkimme myös miten Kemi-Tornio-Keminmaan alueen lukiolaisten ja ammattiopisto Lappian opiskelijoiden kyselytutkimuksen tulokset erosivat toisistaan.
Opinnäytetyön teoria rakentuu markkinointia käsittelevälle lähdekirjallisuudelle. Empii-risen osuuden tutkimusmetodina käytimme triangulaatiota, missä käytimme yhtäaikai-sesti kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmetodia. Kvalitatiivinen osuus muo-dostui tekemistämme haastatteluista. Kvantitatiivinen osuus muodostui tekemästämme kyselytutkimuksesta, joka toteutettiin Kemi-Tornio-Keminmaan toisen asteen opiskeli-joille marras-joulukuussa 2010.
Tuloksissa tarkastelemme yli 300 Kemi-Tornio-Keminmaan toisen asteen opiskelijan vastauksia sekä esittelemme haastatteluissa esille nousseet asiat.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että Ammattiopisto Lappian opiskelijat suhtautui-vat myönteisemmin Kemi-Tornion ammattikorkeakoulua kohtaan kuin Kemin lyseon lukion, Tornion yhteislyseon lukion ja Keminmaan lukion opiskelijat.
Asiasanat: markkinointi, markkinointiviestintä, organisaatio, sosiaalinen media
Hokkanen, Jukka & Pohjanen, Ville 2011. Mistä vetovoimaa pohjoisille lakeuksille? Opinnäytetyö. Kemi-Tornion Ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Si-vuja 72. Liitteitä 1-2.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma Kemi-Tornion ammat-tikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmalle. Markkinointisuunnitelma rakentui tekemämme kyselytutkimuksen sekä haastatteluiden pohjalle, joista saimme myös vas-taukset tutkimusongelmaamme. Tutkimusongelmiamme olivat, että mihin ajankohtaan KTAMK:n Kemi-Tornio-Keminmaan alueen toisen asteen opiskelijoille suunnattu mai-nonta ajoittuu. Lisäksi selvitimme KTAMK:ssa opiskeltavien alojen tunnettuutta opis-kelijoiden keskuudessa sekä selvitimme heidän kiinnostustansa hakea opiskelemaan KTAMK:iin. Tutkimme myös miten Kemi-Tornio-Keminmaan alueen lukiolaisten ja ammattiopisto Lappian opiskelijoiden kyselytutkimuksen tulokset erosivat toisistaan.
Opinnäytetyön teoria rakentuu markkinointia käsittelevälle lähdekirjallisuudelle. Empii-risen osuuden tutkimusmetodina käytimme triangulaatiota, missä käytimme yhtäaikai-sesti kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusmetodia. Kvalitatiivinen osuus muo-dostui tekemistämme haastatteluista. Kvantitatiivinen osuus muodostui tekemästämme kyselytutkimuksesta, joka toteutettiin Kemi-Tornio-Keminmaan toisen asteen opiskeli-joille marras-joulukuussa 2010.
Tuloksissa tarkastelemme yli 300 Kemi-Tornio-Keminmaan toisen asteen opiskelijan vastauksia sekä esittelemme haastatteluissa esille nousseet asiat.
Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että Ammattiopisto Lappian opiskelijat suhtautui-vat myönteisemmin Kemi-Tornion ammattikorkeakoulua kohtaan kuin Kemin lyseon lukion, Tornion yhteislyseon lukion ja Keminmaan lukion opiskelijat.
Asiasanat: markkinointi, markkinointiviestintä, organisaatio, sosiaalinen media