Kangasniemen kotihoidon asiakastyytyväisyys
Tiihonen, Tiia; Närhi, Niina (2011)
Tiihonen, Tiia
Närhi, Niina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103173285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103173285
Tiivistelmä
Yhdeksänkymmentäluvun alussa sosiaali- ja terveydenhuolto on muuttunut avohuoltopainotteiseksi, koska ikääntyneiden määrä on kasvanut ja laitospaikkoja on vähennetty. Kehittämällä avohoitoa pyritään taloudellisuuteen ja tehokkuuteen sekä mahdollistamaan kotona asuminen sairaudesta huolimatta. Tyytyväisyys tai tyytymättömyys syntyy, kun asiakas vertaa odotuksiaan saamaansa palveluun. Tyytyväisyys on asiakkaan käsitys saamastaan hoidosta. Tyytyväisyyteen ei kuitenkaan sisälly asiakkaan terveydentilaan vaikuttaneet hoidon tulokset tai hänen saamansa hoidon tarkoituksenmukaisuus hänen terveydentilansa kannalta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tutkimustietoa Kangasniemen kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyydestä saamiinsa palveluihin sekä tuoda esille asiakkaiden ehdottamia kehittämissuunnitelmia Kangasniemen kotihoidon käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa Kangasniemen kotihoidolle kotihoidon laadusta, kysymällä asiakkailta heidän tyytyväisyyttään saamiinsa palveluihin, henkilöstön ammattitaitoon sekä palveluiden saatavuuteen ja riittävyyteen.
Opinnäytetyön tilaajana ja toimeksiantajana toimi Kangasniemen kotihoito. Tutkimusongelmia olivat miten kotihoito toimii ja miten sitä tulisi kehittää. Kyselyyn osallistui 75 säännöllistä kotihoitoa saavaa asiakasta. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Kyselykaavake oli vakioitu eli standardoitu ja saadut tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Tulosten mukaan kyselyyn vastanneet olivat pääosin tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja enemmistö heistä antaisi arvosanaksi hyvän tai jopa kiitettävän. Kehittämisehdotuksina tuli esille, että hoitajalla tulisi olla enemmän aikaa asiakkaalle. Lisäksi hoitajan tulisi olla ystävällisempi ja kuunnella enemmän asi-akkaan mielipiteitä häntä koskevasta hoidosta.
Jatkotutkimuksena olisi hyvä tehdä uusi asiakastyytyväisyyskysely noin viiden kuluttua ja tutkia lisäksi Kangasniemen kotihoidon laatua.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tutkimustietoa Kangasniemen kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyydestä saamiinsa palveluihin sekä tuoda esille asiakkaiden ehdottamia kehittämissuunnitelmia Kangasniemen kotihoidon käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa Kangasniemen kotihoidolle kotihoidon laadusta, kysymällä asiakkailta heidän tyytyväisyyttään saamiinsa palveluihin, henkilöstön ammattitaitoon sekä palveluiden saatavuuteen ja riittävyyteen.
Opinnäytetyön tilaajana ja toimeksiantajana toimi Kangasniemen kotihoito. Tutkimusongelmia olivat miten kotihoito toimii ja miten sitä tulisi kehittää. Kyselyyn osallistui 75 säännöllistä kotihoitoa saavaa asiakasta. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Kyselykaavake oli vakioitu eli standardoitu ja saadut tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Tulosten mukaan kyselyyn vastanneet olivat pääosin tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja enemmistö heistä antaisi arvosanaksi hyvän tai jopa kiitettävän. Kehittämisehdotuksina tuli esille, että hoitajalla tulisi olla enemmän aikaa asiakkaalle. Lisäksi hoitajan tulisi olla ystävällisempi ja kuunnella enemmän asi-akkaan mielipiteitä häntä koskevasta hoidosta.
Jatkotutkimuksena olisi hyvä tehdä uusi asiakastyytyväisyyskysely noin viiden kuluttua ja tutkia lisäksi Kangasniemen kotihoidon laatua.