How to motivate high-demanding employees : Case: UPM-Kymmene Tampere Service Centre
Nikander, Erika (2011)
Nikander, Erika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103173279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103173279
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on UPM-Kymmenen Tampereella sijaitsevan toimitusketjunhallintaosaston työntekijöille tehty tutkimus. Tutkimuksen aiheena oli henkilöstön motivaation selvittäminen. Motivaation selvittäminen koettiin tärkeäksi, koska aiempaa vastaavaa selvitystä ei ollut tehty vasta vuonna 2009 perustetulle yksikölle. Lähtökohtana oli käsitys siitä, että motivoituneet työntekijät ovat tärkeä avaintekijä liiketoimintatulosten aikaansaamisessa. Lisäksi pidettiin oletettavana, että nykyinen taloudellinen tilanne ja organisaation muutokset vaikuttavat työntekijöiden motivaatioon, ja tästä näkökulmasta tutkimuksen aihe nähtiin tarkoituksenmukaisena.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten nykyiset motivaatiomenetelmät motivoivat toimitusketjun palveluosaston henkilöstöä. Teoreettisena lähtökohtana motivaation tarkastelulle käytettiin Vroomin odotusarvoteoriaa. Empiiristä tiedonhankintaa varten laadittiin kyselylomake, joka lähetettiin kaikille osaston työntekijöille sähköpostitse. Kyselylomakkeesta saadut vastaukset koottiin, analysointiin ja niistä nostettiin esiin keskeiset tekijät ja epäkohdat. Tutkimuksen lopussa esitetään tuloksiin pohjautuvia johtopäätöksiä motivaation parantamiseksi.
Tutkimustuloksiin pohjautuen voidaan todeta, että työntekijöiden motivaatiossa on puutteita. Kyselylomakkeeseen vastasi 76 % osaston työntekijöistä, mitä voidaan pitää luotettavana määränä johtopäätösten tekemiselle. Tuloksissa kaikkein tärkeimpinä tekijöinä tulivat esiin vuorovaikutus, työkuorma, huomioon ottaminen ja palaute. Nämä ovat myös odotusarvoteorian mukaiset keskeiset työmotivaatioon vaikuttavat tekijät. Näiden tekijöiden parantaminen edellyttää huolellista työntekijöiden mielipiteiden kuuntelemista ja huomioon ottamista. Vuorovaikutuksen parantamiseksi ehdotettiin myös vuorovaikutusasiantuntijan osaamisen hyödyntämistä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten nykyiset motivaatiomenetelmät motivoivat toimitusketjun palveluosaston henkilöstöä. Teoreettisena lähtökohtana motivaation tarkastelulle käytettiin Vroomin odotusarvoteoriaa. Empiiristä tiedonhankintaa varten laadittiin kyselylomake, joka lähetettiin kaikille osaston työntekijöille sähköpostitse. Kyselylomakkeesta saadut vastaukset koottiin, analysointiin ja niistä nostettiin esiin keskeiset tekijät ja epäkohdat. Tutkimuksen lopussa esitetään tuloksiin pohjautuvia johtopäätöksiä motivaation parantamiseksi.
Tutkimustuloksiin pohjautuen voidaan todeta, että työntekijöiden motivaatiossa on puutteita. Kyselylomakkeeseen vastasi 76 % osaston työntekijöistä, mitä voidaan pitää luotettavana määränä johtopäätösten tekemiselle. Tuloksissa kaikkein tärkeimpinä tekijöinä tulivat esiin vuorovaikutus, työkuorma, huomioon ottaminen ja palaute. Nämä ovat myös odotusarvoteorian mukaiset keskeiset työmotivaatioon vaikuttavat tekijät. Näiden tekijöiden parantaminen edellyttää huolellista työntekijöiden mielipiteiden kuuntelemista ja huomioon ottamista. Vuorovaikutuksen parantamiseksi ehdotettiin myös vuorovaikutusasiantuntijan osaamisen hyödyntämistä.