HYGIENIATUNTI LOKALAHDEN KOULUN VIIDES- JA KUUDESLUOKKALAISILLE
Vuorela, Katariina (2011)
Vuorela, Katariina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103163263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103163263
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli hygienia osana terveystiedon opetusta. Sosiaali- ja terveysministeriön antaman laatusuosituksen mukaan kouluterveydenhoitajan tulee osallistua opettajan tukena terveystiedon opetukseen. Projekti oli työelämälähtöinen ja se toteutettiin yhteistyössä Uudenkaupungin kouluterveydenhuollon kanssa. Projektin kohdeorganisaationa oli Lokalahden koulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää hygieniatunti Lokalahden koulun viides - ja kuudesluokkalaisille oppilaille. Kohde-ryhmän (n=14) tavoitteena oli, että murrosikäiset oppilaat motivoituvat huolehtimaan hygieniastaan murrosiän tuomien muutosten keskellä. Opinnäytetyöntekijän omia tavoitteita olivat hygieniatiedon antaminen oppilaille, ryhmäohjaustaitojen parantu-minen, omien valmiuksien kehittäminen terveystiedon opettamisessa kouluterveydenhoitajan näkökulmasta ja projektityön tekemisessä.
Projektin toteutusvaiheessa kartoitettiin ensin oppilaiden hygieniakäyttäytymistä tätä projektia varten laaditun hygieniamittarin avulla. Hygieniamittarilla saaduista tuloksista ilmeni hygienian puutteellisuutta hampaiden pesun, suihkussa käynnin ja käsien pesun yhteydessä. Tätä tietoa hyväksikäyttäen hygieniatunnin asiasisältöä painotettiin kyseisillä aihealueilla. Lisäksi käsiteltiin jalkojen hoito, hiusten-, kasvojen- ja korvien pesu sekä kainalo- ja intiimihygienia. Hygieniatunnin jälkeen oppilaat täyttivät tehtävävihot. Sen tarkoituksena oli kerrata tunnin aikana opittuja asioita, arvioida hygieniatunnin onnistumista ja oppilaiden hygieniatottumusten muutosta jatkossa.
Projektin arviointiin osallistuivat projektinvetäjä, opettaja, kouluterveydenhoitaja ja oppilaat. Tehtävävihon perusteella todettiin, että hygieniatunti oli tarpeellinen oppilaille ja että se motivoi oppilaita huolehtimaan hygieniastaan. Oppilaista vain yksi ei aikonut muuttaa hygieniakäyttäytymistään jatkossa. Opettajalle ja kouluterveydenhoitajalle laaditun kyselylomakkeen perusteella voidaan todeta, että oppilaat saivat riittävästi uutta tietoa hygieniasta ja hygieniatunti motivoi oppilaita hygienian hoidossa. Projektin tuoma kokemus kouluterveydenhuollon ja koulun yhteistyöstä terveystiedon opetuksessa koettiin hyödyllisenä. Opinnäytetyöntekijän valmiudet murrosikäisten oppilaiden terveyskasvatuksessa ja ryhmäohjauksessa paranivat. Projektin materiaali luovutettiin kouluterveydenhoitajalle mahdollista myöhäisempää käyttöä varten.
Projektin toteutusvaiheessa kartoitettiin ensin oppilaiden hygieniakäyttäytymistä tätä projektia varten laaditun hygieniamittarin avulla. Hygieniamittarilla saaduista tuloksista ilmeni hygienian puutteellisuutta hampaiden pesun, suihkussa käynnin ja käsien pesun yhteydessä. Tätä tietoa hyväksikäyttäen hygieniatunnin asiasisältöä painotettiin kyseisillä aihealueilla. Lisäksi käsiteltiin jalkojen hoito, hiusten-, kasvojen- ja korvien pesu sekä kainalo- ja intiimihygienia. Hygieniatunnin jälkeen oppilaat täyttivät tehtävävihot. Sen tarkoituksena oli kerrata tunnin aikana opittuja asioita, arvioida hygieniatunnin onnistumista ja oppilaiden hygieniatottumusten muutosta jatkossa.
Projektin arviointiin osallistuivat projektinvetäjä, opettaja, kouluterveydenhoitaja ja oppilaat. Tehtävävihon perusteella todettiin, että hygieniatunti oli tarpeellinen oppilaille ja että se motivoi oppilaita huolehtimaan hygieniastaan. Oppilaista vain yksi ei aikonut muuttaa hygieniakäyttäytymistään jatkossa. Opettajalle ja kouluterveydenhoitajalle laaditun kyselylomakkeen perusteella voidaan todeta, että oppilaat saivat riittävästi uutta tietoa hygieniasta ja hygieniatunti motivoi oppilaita hygienian hoidossa. Projektin tuoma kokemus kouluterveydenhuollon ja koulun yhteistyöstä terveystiedon opetuksessa koettiin hyödyllisenä. Opinnäytetyöntekijän valmiudet murrosikäisten oppilaiden terveyskasvatuksessa ja ryhmäohjauksessa paranivat. Projektin materiaali luovutettiin kouluterveydenhoitajalle mahdollista myöhäisempää käyttöä varten.