Nätverket kring Fölisöns julstig
Martens, Mikaela von (2011)
Martens, Mikaela von
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103163229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103163229
Tiivistelmä
Seurasaaren joulupolku on vuosittainen joulutapahtuma, joka on suunnattu pääkaupunkiseudun lapsiperheille. Joulupolun järjestää Helsingin kaupungin tapahtumayksikkö ja Joulupolku ry yhdessä monien vapaaehtoisten yhteisöjen ja yritysten avulla. Tapahtuma järjestettiin viidennentoista kerran joulukuussa 2010. Tapahtuma on kerännyt vuosittain kymmenestä kahteenkymmeneen tuhanteen kävijää. Seurasaaren joulupolun yhteistyöverkostoa ei ole aikaisemmin tutkittu.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yhteistyökumppaneiden motiivit, kumppanien taustat, sitoutuminen, yhteydet sekä näkemykset verkoston vahvuuksista, heikkouksista,
mahdollisuuksista ja uhkakuvista. Tutkimalla yhteistyötä on myös mahdollista saada kokonaiskuva yhteistyön kulmakivistä. Tutkimuksen avulla on myös mahdollista selvittää tekijöitä, joihin tapahtumanjärjestäjien kannattaisi panostaa turvatakseen ja vahvistaakseen yhteistyötä myös tulevaisuudessa. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä yhteistyökumppania ja kumpaakin tapahtumanjärjestäjää kvalitatiivisillä haastatteluilla. Vastaukset edustavat haastateltavien henkilökohtaisia mielipiteitä, eikä välttämättä yritysten ja yhteisöjen intressejä.
Tutkimuksen avulla saatiin kokonaiskuva Seurasaaren joulupolun verkostosta. Kaksi pääryhmää tunnistettiin, aktiiviset ja passiiviset yhteistyökumppanit. Aktiivisia yhteistyökumppaneita ovat ne, jotka ovat osallistuneet tapahtuman järjestämiseen ja jotka ovat tehneet sekä aineellisia että aineettomia investointeja. Passiivisia yhteistyökumppaneita ovat ne, jotka ovat mahdollistaneet tapahtuman aineellisilla investoinneilla. Tutkimuksessa selvisi, että verkosto perustuu pitkälti henkilökohtaisiin yhteyksiin ja henkilökohtaiseen sitoutumiseen. Seurasaaren joulupolku on pääasiassa kahdenkeskinen verkosto, jossa yhteistyökumppanit muodostavat tapahtumajärjestäjien vapaaehtoisen alihankkijaverkoston.
Tutkimusta voidaan käyttää tapahtuman tulevaisuuden suunnittelussa. Tulevaisuuden toimenpiteiden kannalta voi olla suotuisaa täydentää tutkimusta laajemmalla kvantitatiivisella tutkimuksella.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yhteistyökumppaneiden motiivit, kumppanien taustat, sitoutuminen, yhteydet sekä näkemykset verkoston vahvuuksista, heikkouksista,
mahdollisuuksista ja uhkakuvista. Tutkimalla yhteistyötä on myös mahdollista saada kokonaiskuva yhteistyön kulmakivistä. Tutkimuksen avulla on myös mahdollista selvittää tekijöitä, joihin tapahtumanjärjestäjien kannattaisi panostaa turvatakseen ja vahvistaakseen yhteistyötä myös tulevaisuudessa. Tutkimusta varten haastateltiin kymmentä yhteistyökumppania ja kumpaakin tapahtumanjärjestäjää kvalitatiivisillä haastatteluilla. Vastaukset edustavat haastateltavien henkilökohtaisia mielipiteitä, eikä välttämättä yritysten ja yhteisöjen intressejä.
Tutkimuksen avulla saatiin kokonaiskuva Seurasaaren joulupolun verkostosta. Kaksi pääryhmää tunnistettiin, aktiiviset ja passiiviset yhteistyökumppanit. Aktiivisia yhteistyökumppaneita ovat ne, jotka ovat osallistuneet tapahtuman järjestämiseen ja jotka ovat tehneet sekä aineellisia että aineettomia investointeja. Passiivisia yhteistyökumppaneita ovat ne, jotka ovat mahdollistaneet tapahtuman aineellisilla investoinneilla. Tutkimuksessa selvisi, että verkosto perustuu pitkälti henkilökohtaisiin yhteyksiin ja henkilökohtaiseen sitoutumiseen. Seurasaaren joulupolku on pääasiassa kahdenkeskinen verkosto, jossa yhteistyökumppanit muodostavat tapahtumajärjestäjien vapaaehtoisen alihankkijaverkoston.
Tutkimusta voidaan käyttää tapahtuman tulevaisuuden suunnittelussa. Tulevaisuuden toimenpiteiden kannalta voi olla suotuisaa täydentää tutkimusta laajemmalla kvantitatiivisella tutkimuksella.