Ammattiosaamisen näytöt yrityksen ja ammattiopiston yhteistyössä
Tuomainen, Kari (2011)
Tuomainen, Kari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103163204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103163204
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, miten ammattiosaamisen näytöt toimivat paikallisen osuuskaupan ja ammattiopiston yhteistyössä koskien ravintolan salipuolen tarjoilijoita. Ammattiosaamisen näytöt ovat olleet käytössä työssäoppijoiden arvioinnissa viisi vuotta. Tavoitteena oli saada tietoa näyttöjen hyödyistä työantajanäkökulmasta katsottuna sekä löytää mahdollisia kehittämiskohteita.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa selvennettiin työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näytön käsitteitä, mikä on niiden merkitys ammattikoulutuksessa ja toisaalta niiden merkitys työelämälle. Lisäksi selvitettiin yritysten rekrytointikäytäntöjä ja sitä, mitä on työelämän ja oppilaitosten yhteistyö.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat olivat paikallisen osuuskaupan ravintoloiden esimiehiä, ja haastattelut tehtiin kuudelle henkilölle. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin sanasta sanaan tietokoneelle jatkoanalyysia varten.
Tutkimuksen tuloksena vahvistui se, että ammattiosaamisen näytöt ovat kaikille selkeä asia ja niistä on hyötyä sekä työnantajalle että opiskelijalle. Yhteistyö osuuskaupan ja ammattiopiton kanssa toimii hyvin, eivätkä näyttötilanteet ole aiheuttaneet suurempia ongelmia. Ainoastaan työssäoppijan osaamisen arviointi koetaan hankalana nykyisellä asteikolla.
Alan ammattiopistotasoista koulutusta tarvitaan edelleen Joensuun alueella, ja tutkimuksen mukaan sitä pitäisi jopa lisätä. Koulutetun työvoiman puute ei vielä ole maakunnassa suuri ongelma verrattuna pääkaupunkiseutuun, mutta uhkakuvia on jo nyt havaittavissa. Tähän tulisi yhteistyökumppaneiden kiinnittää huomiota, jotta jatkossa Joensuun alueella koulutetaan riittävästi työvoimaa alalle.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa selvennettiin työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näytön käsitteitä, mikä on niiden merkitys ammattikoulutuksessa ja toisaalta niiden merkitys työelämälle. Lisäksi selvitettiin yritysten rekrytointikäytäntöjä ja sitä, mitä on työelämän ja oppilaitosten yhteistyö.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat olivat paikallisen osuuskaupan ravintoloiden esimiehiä, ja haastattelut tehtiin kuudelle henkilölle. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin sanasta sanaan tietokoneelle jatkoanalyysia varten.
Tutkimuksen tuloksena vahvistui se, että ammattiosaamisen näytöt ovat kaikille selkeä asia ja niistä on hyötyä sekä työnantajalle että opiskelijalle. Yhteistyö osuuskaupan ja ammattiopiton kanssa toimii hyvin, eivätkä näyttötilanteet ole aiheuttaneet suurempia ongelmia. Ainoastaan työssäoppijan osaamisen arviointi koetaan hankalana nykyisellä asteikolla.
Alan ammattiopistotasoista koulutusta tarvitaan edelleen Joensuun alueella, ja tutkimuksen mukaan sitä pitäisi jopa lisätä. Koulutetun työvoiman puute ei vielä ole maakunnassa suuri ongelma verrattuna pääkaupunkiseutuun, mutta uhkakuvia on jo nyt havaittavissa. Tähän tulisi yhteistyökumppaneiden kiinnittää huomiota, jotta jatkossa Joensuun alueella koulutetaan riittävästi työvoimaa alalle.