Urheilijaryhmien asiakastyytyväisyys Scandic Rosendahlissa
Ala-Vainio, Ulla (2011)
Ala-Vainio, Ulla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103153168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103153168
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää urheilijaryhmien asiakastyytyväisyyttä Tampereen Pyynikillä sijaitsevassa hotelli Scandic Rosendahlissa. Tutkimuksella selvitettiin, millaisia palveluita urheilijaryhmät majoittuessaan tarvitsevat, millä perustein he valitsevat majoituksen ja mitä he jo tietävät Scandic Rosendahlista sekä Scandic-hotelliketjun tarjoamista eduista urheilijaryhmille. Tutkimuksella haettiin vastauksia myös hotellin sijainnin merkitykseen sekä liikuntamatkailun tulevaisuuden näkymiin. Tutkimus toteutettiin avoimena sähköpostihaastatteluna urheilijaryhmien majoituksesta vastaaville henkilöille. Vastauksia saatiin seitsemän kappaletta. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee pääosin majoitustoimintaa, asiakkuutta ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kilpailua ja tuotekehitystä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa käsitellään tutkimuksen tuloksia ja niiden pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä.
Tutkimuksessa saatuja tuloksia analysoitaessa voidaan todeta, että hinta, laatu ja henkilökunnan joustavuus ratkaisevat monessa tapauksessa urheilijaryhmän majoituskohteen valintaprosessissa. Myös hotellin sijainnilla on merkitystä. Osa vastaajista piti Scandic Rosendahlin sijaintia hyvänä, koska liikuntamahdollisuudet alueella ovat hyvät ja hotelli sijaitsee rauhallisella paikalla. Osa puolestaan piti sijaintia hieman syrjäisenä. Monelle Scandic on tuttu hotelliketjuna ja monet olivat tietoisia urheilujoukkueille tarjottavista eduista. Monelle vastanneelle Scandic Rosendahl on tuttu majoituskohteena.
Kehitysehdotuksia Scandic Rosendahl sai muun muassa aamiaisen aikaistamisen helpottamisesta ja minibaarien sulkemisesta nuorisojoukkueiden huoneissa. Ravintolahenkilökunnan palvelu sai kritiikkiä. Kuitenkin ruuan laatuun ja monipuolisuuteen oltiin tyytyväisiä. Tutkimuksesta käy ilmi, että urheilijaryhmien kulutustottumukset ovat muuttumassa ja hotellien on kehitettävä tuotteitaan ajankohtaa vastaaviksi.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee pääosin majoitustoimintaa, asiakkuutta ja ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kilpailua ja tuotekehitystä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa käsitellään tutkimuksen tuloksia ja niiden pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä.
Tutkimuksessa saatuja tuloksia analysoitaessa voidaan todeta, että hinta, laatu ja henkilökunnan joustavuus ratkaisevat monessa tapauksessa urheilijaryhmän majoituskohteen valintaprosessissa. Myös hotellin sijainnilla on merkitystä. Osa vastaajista piti Scandic Rosendahlin sijaintia hyvänä, koska liikuntamahdollisuudet alueella ovat hyvät ja hotelli sijaitsee rauhallisella paikalla. Osa puolestaan piti sijaintia hieman syrjäisenä. Monelle Scandic on tuttu hotelliketjuna ja monet olivat tietoisia urheilujoukkueille tarjottavista eduista. Monelle vastanneelle Scandic Rosendahl on tuttu majoituskohteena.
Kehitysehdotuksia Scandic Rosendahl sai muun muassa aamiaisen aikaistamisen helpottamisesta ja minibaarien sulkemisesta nuorisojoukkueiden huoneissa. Ravintolahenkilökunnan palvelu sai kritiikkiä. Kuitenkin ruuan laatuun ja monipuolisuuteen oltiin tyytyväisiä. Tutkimuksesta käy ilmi, että urheilijaryhmien kulutustottumukset ovat muuttumassa ja hotellien on kehitettävä tuotteitaan ajankohtaa vastaaviksi.