Polkuopintojen nykytilan selvitys opiskelijoilta ja toimijoilta saadun palautteen avulla
Pulkka, Outi; Valkonen, Mervi (2010)
Pulkka, Outi
Valkonen, Mervi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103153162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103153162
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on tutkimustehtävä, jonka tarkoituksena oli selvittää Mikkelin ammattikorkeakoulun (MAMK) avoimen ammattikorkeakoulun polkuopintojen hyvät toimintatavat sekä löytää vielä kehittämistä vaativat asiat polkuopiskelijoiden ja Mikkelin ammattikorkeakoulun henkilöstön näkökulmista. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona MAMK:n avoimelle ammattikorkeakoululle.
Teoriaosassa tarkastelemme koulutuksen ja osaamisen merkitystä nyky-yhteiskunnassa, aikuisopiskelua, polkuopintoja avoimessa ammattikorkeakoulussa sekä opiskeluun ja oppimiseen liittyviä tekijöitä.
Aineisto koottiin kyselytutkimuksena käyttäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kevään ja syksyn 2010 aikana kolmelta eri kohderyhmältä, joita olivat polkuopiskelijat, Mikkelin ammattikorkeakoulun opetushenkilöstö ja opiskelijapalveluiden henkilöstö. Jokaiselle kohderyhmälle tehtiin oma kysymyslomake. Aineistojen analysoinnissa polkuopiskelijoiden kyselystä saatua aineistoa käytetään jäsentämisen runkona, jota täydennetään Mikkelin ammattikorkeakoulun opetushenkilöstön ja opiskelijapalveluiden henkilöstön kyselyistä saatujen aineistojen näkökulmista.
Tuloksien perusteella saatiin hyvin selvitettyä MAMK:n avoimen ammattikorkeakoulun polkuopintojen hyviä toimintatapoja sekä vielä kehittämistä vaativia asioita. Polkuopiskelijat ovat opiskeluun motivoituneita ja he ovat integroituneet hyvin tutkinto-opiskelijoiden joukkoon. Kehitettävää löytyi lähinnä asioiden organisoinnissa, ohjeistuksessa ja tietoteknisissä järjestelmissä. Oletamme, että saadut tutkimustulokset edesauttavat MAMK:n avoimen ammattikorkeakoulun polkuopintojen kehittämistä jo entisestään parempaan suuntaan.
Teoriaosassa tarkastelemme koulutuksen ja osaamisen merkitystä nyky-yhteiskunnassa, aikuisopiskelua, polkuopintoja avoimessa ammattikorkeakoulussa sekä opiskeluun ja oppimiseen liittyviä tekijöitä.
Aineisto koottiin kyselytutkimuksena käyttäen kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kevään ja syksyn 2010 aikana kolmelta eri kohderyhmältä, joita olivat polkuopiskelijat, Mikkelin ammattikorkeakoulun opetushenkilöstö ja opiskelijapalveluiden henkilöstö. Jokaiselle kohderyhmälle tehtiin oma kysymyslomake. Aineistojen analysoinnissa polkuopiskelijoiden kyselystä saatua aineistoa käytetään jäsentämisen runkona, jota täydennetään Mikkelin ammattikorkeakoulun opetushenkilöstön ja opiskelijapalveluiden henkilöstön kyselyistä saatujen aineistojen näkökulmista.
Tuloksien perusteella saatiin hyvin selvitettyä MAMK:n avoimen ammattikorkeakoulun polkuopintojen hyviä toimintatapoja sekä vielä kehittämistä vaativia asioita. Polkuopiskelijat ovat opiskeluun motivoituneita ja he ovat integroituneet hyvin tutkinto-opiskelijoiden joukkoon. Kehitettävää löytyi lähinnä asioiden organisoinnissa, ohjeistuksessa ja tietoteknisissä järjestelmissä. Oletamme, että saadut tutkimustulokset edesauttavat MAMK:n avoimen ammattikorkeakoulun polkuopintojen kehittämistä jo entisestään parempaan suuntaan.