Millainen on ihanteellinen aikuiskoulutuksen opettaja : Tilastollinen kyselytutkimus
Pylvänäinen, Seppo; Bergman, Petri; Kolunen, Katri (2011)
Pylvänäinen, Seppo
Bergman, Petri
Kolunen, Katri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103153145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103153145
Tiivistelmä
Aikuiskoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen rooli yhteiskunnassa on merkittävä, koska kerran saavutettu osaaminen tarvitsee jatkuvaa päivitystä toimintaympäristön kehittymisen mukana. Kouluttaja on avainhenkilö, jonka kokonaisosaaminen tulee korostumaan tulevaisuudessa.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää ihanteellisen aikuiskoulutuksen opettajan kriteereitä. Hankkeen empiirinen osuus toteutettiin tekemällä kyselytutkimus, johon osallistui opettajia, koulutuspäälliköitä, toimialajohtajia ja rehtoreita eri oppilaitoksista. Laajasta otannasta johtuen tutkimukseen saatiin 132 kappaletta vastauksia, jolloin tutkimustuloksia voidaan pitää kattavana kuvauksena aikuiskoulutuksen parissa työskentelevien näkemyksistä.
Tutkimustulosten perusteella vastaajat eri oppilaitoksissa olivat suhteellisen yksimielisiä siitä, millainen on ihanteellinen aikuiskoulutuksen opettaja. Myös tutkimuskaavakkeen lopussa ollut avoin kysymys, joka mahdollisti ihanteellisen opettajan tarkemman selvittämisen, toi esille hyvin samantyyppisiä vastauksia. Ihanteellinen opettaja on tutkimuksen mukaan 5–10 vuoden opettajakokemuksen ja yli kuuden vuoden työkokemuksen omaava, pedagogisen pätevyyden ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää ihanteellisen aikuiskoulutuksen opettajan kriteereitä. Hankkeen empiirinen osuus toteutettiin tekemällä kyselytutkimus, johon osallistui opettajia, koulutuspäälliköitä, toimialajohtajia ja rehtoreita eri oppilaitoksista. Laajasta otannasta johtuen tutkimukseen saatiin 132 kappaletta vastauksia, jolloin tutkimustuloksia voidaan pitää kattavana kuvauksena aikuiskoulutuksen parissa työskentelevien näkemyksistä.
Tutkimustulosten perusteella vastaajat eri oppilaitoksissa olivat suhteellisen yksimielisiä siitä, millainen on ihanteellinen aikuiskoulutuksen opettaja. Myös tutkimuskaavakkeen lopussa ollut avoin kysymys, joka mahdollisti ihanteellisen opettajan tarkemman selvittämisen, toi esille hyvin samantyyppisiä vastauksia. Ihanteellinen opettaja on tutkimuksen mukaan 5–10 vuoden opettajakokemuksen ja yli kuuden vuoden työkokemuksen omaava, pedagogisen pätevyyden ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö.