Esiopetus lapsen silmin : lasten kokemuksia esikoulun käymisestä
Rajala, Janita; Rantalainen, Sanna (2010)
Rajala, Janita
Rantalainen, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103143081
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten esikoululaiset kokevat esikoulun käymisen, mikä heistä on esiopetuksen tarkoitus ja mitä asioita he pitävät esiopetuksessa tärkeinä. Opinnäytetyön tutkimusote on kvalitatiivinen. Tutkimukseen osallistui kaksi esiopetusryhmää, joista toinen sijaitsi koulun ja toinen päiväkodin yhteydessä. Tutkimuksessa käytettiin kahta aineistonkeruumenetelmää. Varsinainen tutkimusaineisto kerättiin esiopetusryhmien lapsilta puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Lisäksi esiopetusryhmien henkilökunnalta kerättiin taustatietoja esiopetusryhmistä kyselylomakkeen avulla.
Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Opinnäytetyön teoriaosiossa on tuotu esille aikuisten näkökulmaa esiopetukseen tiivistämällä yleisiä periaatteita, joiden mukaan esiopetusta Suomessa järjestetään. Analyysiosiossa on keskitytty tuomaan esille lasten näkökulmaa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että enemmistö lapsista määrittelee esikoulun tarkoituksen oppimisen kautta. Lapsista suurin osa kertoi oppineensa numeroita ja kirjaimia, muutama oli oppinut lukemaan ja laskemaan. Lisäksi lapset kokivat sosiaalisten taitojensa kehittyneen ja kouluvalmiuksiensa parantuneen. Lapset tulevat mielellään esikouluun. Esikoulun käyminen on mukavaa, koska esikoulussa on kavereita ja siellä saa oppia, leikkiä sekä ulkoilla. Aikuisten määrään esiopetusryhmissä lapset olivat muutamaa lukuun ottamatta tyytyväisiä.
Lapset kokevat esikoulussa niin osallisuutta kuin osattomuuttakin. Molempia ilmenee sekä suhteessa aikuisiin että vertaisryhmässä. Ikävimpänä asiana esikoulussa lapset kokevat kiusaamisen. Kiusaamista esiintyy eri muodoissa: härnäämisenä, ärsyttämisenä, lyömisenä, ulkona vakoiluna sekä jättämisenä leikkien ulkopuolelle. Opettelun, syömisen, nukkumisen ja ulkoilun lapset mainitsivat sekä mukavien että ikävien asioiden joukossa.
Koulun aloittamiseen suurin osa lapsista suhtautuu positiivisesti ja odottaa sitä innolla. Samalla koulun aloittaminen kuitenkin myös jännittää tai jopa pelottaa. Esikoulun ja koulun välinen yhteistyö on lapsille tärkeää. Mitä tutumpi paikka koulu tutustumiskäyntien ja muun toiminnan kautta lapsille on ja mitä enemmän koulussa on lapsille tuttuja ihmisiä, sitä mukavammalta koulun aloittaminen lapsista tuntuu.
Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Opinnäytetyön teoriaosiossa on tuotu esille aikuisten näkökulmaa esiopetukseen tiivistämällä yleisiä periaatteita, joiden mukaan esiopetusta Suomessa järjestetään. Analyysiosiossa on keskitytty tuomaan esille lasten näkökulmaa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että enemmistö lapsista määrittelee esikoulun tarkoituksen oppimisen kautta. Lapsista suurin osa kertoi oppineensa numeroita ja kirjaimia, muutama oli oppinut lukemaan ja laskemaan. Lisäksi lapset kokivat sosiaalisten taitojensa kehittyneen ja kouluvalmiuksiensa parantuneen. Lapset tulevat mielellään esikouluun. Esikoulun käyminen on mukavaa, koska esikoulussa on kavereita ja siellä saa oppia, leikkiä sekä ulkoilla. Aikuisten määrään esiopetusryhmissä lapset olivat muutamaa lukuun ottamatta tyytyväisiä.
Lapset kokevat esikoulussa niin osallisuutta kuin osattomuuttakin. Molempia ilmenee sekä suhteessa aikuisiin että vertaisryhmässä. Ikävimpänä asiana esikoulussa lapset kokevat kiusaamisen. Kiusaamista esiintyy eri muodoissa: härnäämisenä, ärsyttämisenä, lyömisenä, ulkona vakoiluna sekä jättämisenä leikkien ulkopuolelle. Opettelun, syömisen, nukkumisen ja ulkoilun lapset mainitsivat sekä mukavien että ikävien asioiden joukossa.
Koulun aloittamiseen suurin osa lapsista suhtautuu positiivisesti ja odottaa sitä innolla. Samalla koulun aloittaminen kuitenkin myös jännittää tai jopa pelottaa. Esikoulun ja koulun välinen yhteistyö on lapsille tärkeää. Mitä tutumpi paikka koulu tutustumiskäyntien ja muun toiminnan kautta lapsille on ja mitä enemmän koulussa on lapsille tuttuja ihmisiä, sitä mukavammalta koulun aloittaminen lapsista tuntuu.