Ensiapua 9-12-vuotiaille - tuntiopas opettajille ja ohjaajille
Rämänen, Aliina (2011)
Rämänen, Aliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103133068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103133068
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on produktiivinen työ, jonka tarkoituksena on tuottaa opettajille ja ohjaajille apuväline ensiaputuntien suunnitteluun ja toteutukseen. Kohderyhmäksi on valittu 9-12 -vuotiaat nuoret. Oppaassa on esitetty perinteiset tapaturmat ja niiden ensiapu.
9-12 – vuotiaat koululaiset viettävät useita tunteja päivässä kotona yksin tai yhdessä eri-ikäisten sisarusten kanssa. Kotioloissa käytetään paljon välineitä ja aineita, jotka voivat aiheuttaa tapaturmia, haavoja ja myrkytyksiä. Kuitenkaan lasten ensiapuvalmiudet eivät välttämättä ole sellaisia, että he pystyvät keskenään huolehtimaan onnettomuuksien ensiavusta.
Koulujen ensiapuopetus on vähäistä eikä perusopetusmateriaalia ole riittävästi tarjolla. Näin ollen ensiaputaitojen harjoittelu kouluopetuksessa on erittäin vähäistä. Myös kerho- ja leiritoiminnassa tuodaan aivan liian vähän ensiaputaitoja esille. Opinnäytetyössä tuotetun oppaan tarkoituksena on tarjota opetusmateriaalia niin teoriaopetukseen kuin myös käytännönharjoituksiin. Opettajille ja ohjaajille on laadittu oma opas, jossa kerrotaan perusasiat ensiaputaitojen opettamisesta. Oppilaiden oppaan tarkoituksena on tekstein ja kuvin opastaa ensiapu-taitojen harjoittelua käytännössä.
Ensiapuopas sai alkunsa henkilöltä, joka työskentelee paljon lasten parissa. Ohjeistuksen pohjalta syntyi toimiva opas kaikille lasten kanssa työskenteleville. Opasta testattiin todellisessa tilanteessa ja arvostelut olivat hyviä niin ohjaajalta kuin ohjattaviltakin. Ohjaajan/opettajan opasta tullaan muuttamaan aina kun siihen on tarvetta ensiapuohjeiden muuttumisen myötä.
Avainsanat: Ohjaus, opettaminen, koululainen, ensiapu, opas
9-12 – vuotiaat koululaiset viettävät useita tunteja päivässä kotona yksin tai yhdessä eri-ikäisten sisarusten kanssa. Kotioloissa käytetään paljon välineitä ja aineita, jotka voivat aiheuttaa tapaturmia, haavoja ja myrkytyksiä. Kuitenkaan lasten ensiapuvalmiudet eivät välttämättä ole sellaisia, että he pystyvät keskenään huolehtimaan onnettomuuksien ensiavusta.
Koulujen ensiapuopetus on vähäistä eikä perusopetusmateriaalia ole riittävästi tarjolla. Näin ollen ensiaputaitojen harjoittelu kouluopetuksessa on erittäin vähäistä. Myös kerho- ja leiritoiminnassa tuodaan aivan liian vähän ensiaputaitoja esille. Opinnäytetyössä tuotetun oppaan tarkoituksena on tarjota opetusmateriaalia niin teoriaopetukseen kuin myös käytännönharjoituksiin. Opettajille ja ohjaajille on laadittu oma opas, jossa kerrotaan perusasiat ensiaputaitojen opettamisesta. Oppilaiden oppaan tarkoituksena on tekstein ja kuvin opastaa ensiapu-taitojen harjoittelua käytännössä.
Ensiapuopas sai alkunsa henkilöltä, joka työskentelee paljon lasten parissa. Ohjeistuksen pohjalta syntyi toimiva opas kaikille lasten kanssa työskenteleville. Opasta testattiin todellisessa tilanteessa ja arvostelut olivat hyviä niin ohjaajalta kuin ohjattaviltakin. Ohjaajan/opettajan opasta tullaan muuttamaan aina kun siihen on tarvetta ensiapuohjeiden muuttumisen myötä.
Avainsanat: Ohjaus, opettaminen, koululainen, ensiapu, opas