Yrityksen web-sivuston uudistaminen mainonnan apuvälineeksi
Koskela, Jaana (2011)
Koskela, Jaana
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103113054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103113054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on helsinkiläinen musiikkituotantoon painottunut yritys XLNTGROOVES. Vuonna 2003 perustetulla yrityksellä oli omat kotisivut ennen opinnäytetyön aloitusta, mutta kotisivut haluttiin uudistaa. Lisäksi yrityksellä on kehitteillä uusi palvelu, joka tarvitsee jatkossa näkyvyyttä myös yrityksen kotisivuilla. Työn tavoitteeksi tuli uusia yrityksen kotisivujen ilme, siirtää sivut uudelle palveluntarjoajalle ja suunnitella liikemerkki kehitteillä olevalle palvelulle.
Opinnäytetyön viitekehys rakentuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa perehdytään Internet-sivujen graafiseen suunnitteluun, kuten sivuston rakenteeseen, sopivien fonttien valintaan ja värien käyttämiseen. Toisessa pääluvussa perehdytään yleisesti digitaaliseen markkinointiviestintään ja käsitellään sen eri muotoja. Jatkossa toimeksiantaja voi hyödyntää tätä opinnäytetyötä markkinointiviestinnän kehittämisessä kotisivuillaan.
Toiminnallinen osuus käsittelee kotisivujen ilmeen ja uuden liikemerkin suunnittelua sekä sivujen toteutusta käytännössä. Uudet kotisivut rakennetaan WordPress-julkaisujärjestelmään, jonka avulla sivujen päivittäminen on yksinkertaista ja sivuston laajentaminen lisäosilla on mahdollista. Uusi ilme luotiin omaksi WordPress-teemaksi, jolloin sivujen koko rakenne ohjelmoidaan PHP-ohjelmointikielellä. Uudelle palvelulle suunniteltiin liikemerkki ja oma sivusto yrityksen teemaa hyödyntäen.
Opinnäytetyön viitekehys rakentuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa perehdytään Internet-sivujen graafiseen suunnitteluun, kuten sivuston rakenteeseen, sopivien fonttien valintaan ja värien käyttämiseen. Toisessa pääluvussa perehdytään yleisesti digitaaliseen markkinointiviestintään ja käsitellään sen eri muotoja. Jatkossa toimeksiantaja voi hyödyntää tätä opinnäytetyötä markkinointiviestinnän kehittämisessä kotisivuillaan.
Toiminnallinen osuus käsittelee kotisivujen ilmeen ja uuden liikemerkin suunnittelua sekä sivujen toteutusta käytännössä. Uudet kotisivut rakennetaan WordPress-julkaisujärjestelmään, jonka avulla sivujen päivittäminen on yksinkertaista ja sivuston laajentaminen lisäosilla on mahdollista. Uusi ilme luotiin omaksi WordPress-teemaksi, jolloin sivujen koko rakenne ohjelmoidaan PHP-ohjelmointikielellä. Uudelle palvelulle suunniteltiin liikemerkki ja oma sivusto yrityksen teemaa hyödyntäen.