Markkinoinnin tehostaminen asiakkuuden johtamisen ja ABC-analyysin avulla : Case: Seinäjoen Sokos Hotels
Hakoneva, Brita (2011)
Hakoneva, Brita
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103103036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103103036
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin Seinäjoen Sokos Hotellien markkinointiin ja markkinoinnin tehostamiseen. Tavoitteena oli kehittää parempia markkinoinnin keinoja kokousmarkkinointiin ja ideoida toimiva uskollisesta asiakkuudesta palkitseva järjestelmä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu asiakkuuden johtamisesta, brändistä ja markkinointiviestinnästä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluin, koska aihetta haluttiin tutkia mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Kaikki kuusi haastateltavaa olivat Seinäjoen Sokos Hotellin työntekijöitä.
Tutkimustulokset osoittivat kaksi pääongelmakohtaa, jotka olivat markkinointi ja palkitsemisjärjestelmä. Näihin kahteen ongelmaan esitetään työssä toimenpide-ehdotukset. Vaikka haastattelussa kartoitettiin kokousmarkkinointia laajemminkin, markkinoinnin tilaan oltiin melko tyytyväisiä, eikä kaikkeen kaivattu muutosta. Vastaukset osoittivat, että mm. asiakaspalautteen keräys ja asiakaspalvelu toimivat moitteettomasti. Lisäksi kokoustilojen puitteet ovat kunnossa. Myös Sokos Hotel -brändillä todettiin olevan positiivinen vaikutus kokouskauppaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu asiakkuuden johtamisesta, brändistä ja markkinointiviestinnästä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluin, koska aihetta haluttiin tutkia mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Kaikki kuusi haastateltavaa olivat Seinäjoen Sokos Hotellin työntekijöitä.
Tutkimustulokset osoittivat kaksi pääongelmakohtaa, jotka olivat markkinointi ja palkitsemisjärjestelmä. Näihin kahteen ongelmaan esitetään työssä toimenpide-ehdotukset. Vaikka haastattelussa kartoitettiin kokousmarkkinointia laajemminkin, markkinoinnin tilaan oltiin melko tyytyväisiä, eikä kaikkeen kaivattu muutosta. Vastaukset osoittivat, että mm. asiakaspalautteen keräys ja asiakaspalvelu toimivat moitteettomasti. Lisäksi kokoustilojen puitteet ovat kunnossa. Myös Sokos Hotel -brändillä todettiin olevan positiivinen vaikutus kokouskauppaan.