LASTEN LEIKKIKULTTUURIN MUUTOS PÄIVÄKODISSA
Kivimäki, Mona; Korhonen, Anni (2010)
Kivimäki, Mona
Korhonen, Anni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092989
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli lasten leikkikulttuurin muutos päiväkodissa 1990-luvulta 2010-luvulle. Opinnäytetyö rakentui lasten leikin ja leikkikulttuurin käsitteiden pohjalta. Leikkiä ja leikkikulttuuria käsiteltiin leikin ja sen merkityksen, lelun, leikkiaiheiden ja leikkiympäristön avulla. Työssä käsiteltiin myös median vaikutusta leikkiin, lasten vapaata leikkiä, lasten välistä vuorovaikutusta ja aikuisten merkitystä leikissä. Myös työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen ja perherakenteen muutos oli tutkimuksen kohteena.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kyselyn ja havainnoinnin avulla. Kyselyyn vastasi Liinaharjan päiväkodin henkilökunta. Kyselylomakkeet toimitettiin päiväkodin johtajalle, joka jakoi ne eteenpäin. Havainnointi toteutettiin yhdessä Liinaharjan päiväkodin ryhmässä neljän aamupäivän aikana.
Tutkimustulosten pohjalta ei voitu selkeästi todeta, että leikki on tai ei ole muuttunut. Kuitenkin todettiin, että muutosta on tapahtunut. Tulokset osoittivat, että leikki on tärkeää lapsen kehitykselle. Leikille varattu aika ja lasten mielikuvituksen käyttö leikissä on vähentynyt. Myös lasten empatia- ja keskittymiskyky leikissä on vähentynyt. Median, kuten television ja lehtien, vaikutus näkyy lasten leluissa ja leikkiaiheissa.
Tutkimustulokset osoittivat leikin olevan tärkeää lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle. Opinnäytetyön avulla haluttiin herättää lasten parissa työskenteleviä ammattilaisia ja muita aikuisia huomioimaan lapsen tarve leikkimiseen. Tavoitteena oli, että aikuiset huomaisivat merkittävän roolinsa leikin mahdollistajina.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kyselyn ja havainnoinnin avulla. Kyselyyn vastasi Liinaharjan päiväkodin henkilökunta. Kyselylomakkeet toimitettiin päiväkodin johtajalle, joka jakoi ne eteenpäin. Havainnointi toteutettiin yhdessä Liinaharjan päiväkodin ryhmässä neljän aamupäivän aikana.
Tutkimustulosten pohjalta ei voitu selkeästi todeta, että leikki on tai ei ole muuttunut. Kuitenkin todettiin, että muutosta on tapahtunut. Tulokset osoittivat, että leikki on tärkeää lapsen kehitykselle. Leikille varattu aika ja lasten mielikuvituksen käyttö leikissä on vähentynyt. Myös lasten empatia- ja keskittymiskyky leikissä on vähentynyt. Median, kuten television ja lehtien, vaikutus näkyy lasten leluissa ja leikkiaiheissa.
Tutkimustulokset osoittivat leikin olevan tärkeää lapsen kokonaisvaltaiselle kehitykselle. Opinnäytetyön avulla haluttiin herättää lasten parissa työskenteleviä ammattilaisia ja muita aikuisia huomioimaan lapsen tarve leikkimiseen. Tavoitteena oli, että aikuiset huomaisivat merkittävän roolinsa leikin mahdollistajina.