Kädentaidon kokemuksia : Kurssi erityistä tukea tarvitseville aikuisille sekä heidän ajatuksiaan kurssista ja harrastamisesta
Huhtala, Elisa; Vuorinen, Nina (2010)
Huhtala, Elisa
Vuorinen, Nina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092987
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Porin Työväenopistossa alkanutta Kädentaidon Kokemuksia -kurssia, jossa opinnäytetyön tekijät olivat mukana suunnittelu- ja käynnistymisvaiheesta saakka kurssin alkamiseen ja sen jälkeen syyslukukauden 2009 ja kevätlukukauden 2010 avustavina ohjaajina. Kurssin kohderyhmänä olivat erityistä tukea tarvitsevat aikuiset. Opinnäytetyössä haluttiin kuvata kurssin käynnistymistä ja toimintaa käytännössä. Erityisen tärkeässä osassa olivat kurssilaiset ja heidän kokemuksensa kurssin merkityksestä osana heidän vapaa-aikaansa. Samalla kartoitettiin kurssilaisten halukkuutta ja mahdollisuuksia harrastamiseen.
Kädentaidon Kokemuksia -kurssia lähestyttiin toimintatutkimuksen kautta, jossa päämääränä oli samanaikaisesti tutkimisen ohella kehittää toimintaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimustehtävänä oli selvittää kurssin ja käsillä tekemisen merkityksellisyyttä kurssilaisille. Tätä arvioitiin havainnoimalla kurssilaisia, heidän ryhmäytymistään ja toimintaansa sekä tekemällä muistiinpanoja havainnoista. Aineistoa kerättiin myös haastattelemalla kurssilaisia käyttäen pohjana kyselylomaketta, jossa oli sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä. Haastattelun kohderyhmäksi valittiin seitsemän kurssilaista, jotka olivat mukana kurssilla koko lukuvuoden. Aineiston analysoinnissa käytettiin kuvailevaa lähestymistapaa, jonka avulla kerättiin aineistosta keskeisimmät piirteet. Tilastollisesti merkittäviin tuloksiin ei ole edes pyritty tässä tutkimuksessa.
Havainnointi ja tehty haastattelu osoitti, että kurssin prosessimuotoinen käsillä tekeminen oli elämyksellistä ja luovaa toimintaa, jolla oli merkitystä hyvinvointiin ja elämänlaatuun. Kurssi koettiin erityisen mieluisana ja tärkeänä osana vapaa-aikaa ja sosiaalisten suhteiden luomisessa. Kurssilla oli virkistävä vaikutus, joka toi myös sosiaalisia suhteita ja onnellisuutta kurssilaisten elämään. Voidaan todeta, että kurssilla on osansa elämänlaadun parantavana tekijänä. Haastatteluista kävi myös ilmi, että erityisryhmiin kuuluvilla aikuisilla on halukkuutta monenlaiseen harrastamiseen, mutta mahdollisuudet siihen ovat rajalliset.
Kädentaidon Kokemuksia -kurssia lähestyttiin toimintatutkimuksen kautta, jossa päämääränä oli samanaikaisesti tutkimisen ohella kehittää toimintaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimustehtävänä oli selvittää kurssin ja käsillä tekemisen merkityksellisyyttä kurssilaisille. Tätä arvioitiin havainnoimalla kurssilaisia, heidän ryhmäytymistään ja toimintaansa sekä tekemällä muistiinpanoja havainnoista. Aineistoa kerättiin myös haastattelemalla kurssilaisia käyttäen pohjana kyselylomaketta, jossa oli sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä. Haastattelun kohderyhmäksi valittiin seitsemän kurssilaista, jotka olivat mukana kurssilla koko lukuvuoden. Aineiston analysoinnissa käytettiin kuvailevaa lähestymistapaa, jonka avulla kerättiin aineistosta keskeisimmät piirteet. Tilastollisesti merkittäviin tuloksiin ei ole edes pyritty tässä tutkimuksessa.
Havainnointi ja tehty haastattelu osoitti, että kurssin prosessimuotoinen käsillä tekeminen oli elämyksellistä ja luovaa toimintaa, jolla oli merkitystä hyvinvointiin ja elämänlaatuun. Kurssi koettiin erityisen mieluisana ja tärkeänä osana vapaa-aikaa ja sosiaalisten suhteiden luomisessa. Kurssilla oli virkistävä vaikutus, joka toi myös sosiaalisia suhteita ja onnellisuutta kurssilaisten elämään. Voidaan todeta, että kurssilla on osansa elämänlaadun parantavana tekijänä. Haastatteluista kävi myös ilmi, että erityisryhmiin kuuluvilla aikuisilla on halukkuutta monenlaiseen harrastamiseen, mutta mahdollisuudet siihen ovat rajalliset.