Vastavalmistuneen sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen- Mitä viime vuosien suomalainen tutkimus kertoo?
Männikkö, Hannele (2011)
Männikkö, Hannele
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103092971
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan työhön on viimevuosina vaikuttanut monet eri tekijät. Muun muassa hoitotiede, lääketiede sekä teknologia ovat kehittyneet. Näiden muutosten myötä sairaanhoitajan työ on tullut entistä vaativammaksi, itsenäisemmäksi ja laaja-alaisemmaksi. Sairaanhoitajan työssä tapahtuneet muutokset vaativat myös koulutuksen ja osaamisen kehittymistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 2000- 2010-luvulla suomalaisissa hoitotyön tutkimuksissa raportoitua vastavalmistuneiden sairaanhoitajien ammatillista osaamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kuvaus vastavalmistuneen sairaanhoitajan ammatillisista osaamisalueista. Menetelmänä oli kirjallisuuskatsaus.
Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui seitsemän tutkimusta. Tutkimuksia analysoitiin teemoittelun avulla, jolloin analysoiduista tutkimuksista nostettiin pääaiheita ammatilliselle osaamiselle. Tutkimusten joukosta nousi esille kuusi pääteemaa: eettinen osaaminen, ohjausosaaminen, kliininen osaaminen, terveyden edistämisosaaminen, yhteistyöosaaminen sekä tutkimus- ja kehittämisosaaminen.
Tutkimustulosten mukaan vastavalmistuneen sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen taso arvioitiin hyväksi tai keskinkertaiseksi. Vastavalmistunut sairaanhoitaja hallitsee parhaiten eettisen osaamisen. Heikoiten vastavalmistuneet sairaanhoitajat hallitsivat ohjausosaamisen. Ikä, työkokemus, koulutus, ammattitoive tai jatko-opintohaaveet vaikuttivat myönteisesti vastavalmistuneen sairaanhoitajan ammatilliseen osaamiseen. Kirjallisuuskatsauksen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää suunniteltaessa sairaanhoitajan koulutusta sekä vastavalmistuneen sairaanhoitajan perehdytyksen tueksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää 2000- 2010-luvulla suomalaisissa hoitotyön tutkimuksissa raportoitua vastavalmistuneiden sairaanhoitajien ammatillista osaamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kuvaus vastavalmistuneen sairaanhoitajan ammatillisista osaamisalueista. Menetelmänä oli kirjallisuuskatsaus.
Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui seitsemän tutkimusta. Tutkimuksia analysoitiin teemoittelun avulla, jolloin analysoiduista tutkimuksista nostettiin pääaiheita ammatilliselle osaamiselle. Tutkimusten joukosta nousi esille kuusi pääteemaa: eettinen osaaminen, ohjausosaaminen, kliininen osaaminen, terveyden edistämisosaaminen, yhteistyöosaaminen sekä tutkimus- ja kehittämisosaaminen.
Tutkimustulosten mukaan vastavalmistuneen sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen taso arvioitiin hyväksi tai keskinkertaiseksi. Vastavalmistunut sairaanhoitaja hallitsee parhaiten eettisen osaamisen. Heikoiten vastavalmistuneet sairaanhoitajat hallitsivat ohjausosaamisen. Ikä, työkokemus, koulutus, ammattitoive tai jatko-opintohaaveet vaikuttivat myönteisesti vastavalmistuneen sairaanhoitajan ammatilliseen osaamiseen. Kirjallisuuskatsauksen tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää suunniteltaessa sairaanhoitajan koulutusta sekä vastavalmistuneen sairaanhoitajan perehdytyksen tueksi.