Ryhmästä tukea pianonsoiton oppimiseen
Helin, Saana (2011)
Helin, Saana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103032842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103032842
Tiivistelmä
Vaikka opetuksessa korostetaan nykyään vuorovaikutustaitojen merkitystä, pianonsoiton
harrastukselle on edelleen tyypillistä individualistisuus. Yksilöopetus on pianonsoitossa suuri etu ja
ammattimaisten taitojen oppimisen kannalta välttämätöntä. Ryhmäopetus tarjoaa kuitenkin
monipuolisia oppimismahdollisuuksia, joita voitaisiin hyödyntää paremmin tukemassa yksilöopetusta.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää pianonsoiton ryhmäopetuksen etuja ja toisaalta
opetusmuodon tuomia haasteita. Pianististen taitojen oppimisen lisäksi tarkastellaan ryhmän
merkitystä yksilön henkisen kasvun ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyvästä näkökulmasta.
Työn perusteella vaikuttaa siltä, että yhtesitoiminnallisuus kasvattaa nuorten itseluottamusta.
Ryhmässä jaettu kokemus ja tieto monipuolistavat kaikkien taitoja. Oppilaiden kuullessa enemmän
eri tasoisten pianistien soittoa, oppilaan käsitys itsestään soittajana laajenee ja oma musiikkiidentiteetti
vahvistuu. Yhdessä soittaminen kehittää rytminkäsittelyä ja toisten kuuntelemista. Näin
pianistille tärkeät yhteismusisointitaidot paranevat. Musiikkiyhteisöt auttavat jäseniä
verkostoitumaan ja luomaan uusia ystävyyssuhteita. Tämä motivoi harrastuksen jatkumista.
Ryhmäopetuksen haasteiksi osoittautuivat heterogeenisen ryhmän opettaminen. Jokaisen oppilaan
tulisi saada omaa tasoaan vastaavaa opetusta, mutta instrumentin yksilöohjaukseen ja yksittäisiin
ongelmiin ei jää ryhmäopetuksessa tarpeeksi aikaa puuttua. Ryhmätunneilla edetään heikoimman
mukaan ja tämä voi estää muiden tehokasta oppimista. Myös vähemmän motivoituneiden oppilaiden
opetus koettiin ryhmäopetuksessa hankalaksi. Haastavaa pianonsoiton opettajalle on myös se, että
koulutus ja kokemus ryhmätuntien pitämistä varten usein puuttuu.
Oppilaat hyötyvät eniten ryhmätunneista, jos viihtyvät ryhmässä ja arvostavat opetusta. Erilaisia
opetusmetodeja suunniteltaessa tulisi aina ottaa huomioon erilaiset oppijat ja tarkoin harkita omien
opetuskäytänteiden sopivuutta kussakin tilanteessa. Ryhmäopetuksella voidaan monipuolistaa
pianonsoiton harrastusta, mutta sen ei kuitenkaan tule kokonaan korvata yksilöopetusta.
harrastukselle on edelleen tyypillistä individualistisuus. Yksilöopetus on pianonsoitossa suuri etu ja
ammattimaisten taitojen oppimisen kannalta välttämätöntä. Ryhmäopetus tarjoaa kuitenkin
monipuolisia oppimismahdollisuuksia, joita voitaisiin hyödyntää paremmin tukemassa yksilöopetusta.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää pianonsoiton ryhmäopetuksen etuja ja toisaalta
opetusmuodon tuomia haasteita. Pianististen taitojen oppimisen lisäksi tarkastellaan ryhmän
merkitystä yksilön henkisen kasvun ja hyvinvoinnin tukemiseen liittyvästä näkökulmasta.
Työn perusteella vaikuttaa siltä, että yhtesitoiminnallisuus kasvattaa nuorten itseluottamusta.
Ryhmässä jaettu kokemus ja tieto monipuolistavat kaikkien taitoja. Oppilaiden kuullessa enemmän
eri tasoisten pianistien soittoa, oppilaan käsitys itsestään soittajana laajenee ja oma musiikkiidentiteetti
vahvistuu. Yhdessä soittaminen kehittää rytminkäsittelyä ja toisten kuuntelemista. Näin
pianistille tärkeät yhteismusisointitaidot paranevat. Musiikkiyhteisöt auttavat jäseniä
verkostoitumaan ja luomaan uusia ystävyyssuhteita. Tämä motivoi harrastuksen jatkumista.
Ryhmäopetuksen haasteiksi osoittautuivat heterogeenisen ryhmän opettaminen. Jokaisen oppilaan
tulisi saada omaa tasoaan vastaavaa opetusta, mutta instrumentin yksilöohjaukseen ja yksittäisiin
ongelmiin ei jää ryhmäopetuksessa tarpeeksi aikaa puuttua. Ryhmätunneilla edetään heikoimman
mukaan ja tämä voi estää muiden tehokasta oppimista. Myös vähemmän motivoituneiden oppilaiden
opetus koettiin ryhmäopetuksessa hankalaksi. Haastavaa pianonsoiton opettajalle on myös se, että
koulutus ja kokemus ryhmätuntien pitämistä varten usein puuttuu.
Oppilaat hyötyvät eniten ryhmätunneista, jos viihtyvät ryhmässä ja arvostavat opetusta. Erilaisia
opetusmetodeja suunniteltaessa tulisi aina ottaa huomioon erilaiset oppijat ja tarkoin harkita omien
opetuskäytänteiden sopivuutta kussakin tilanteessa. Ryhmäopetuksella voidaan monipuolistaa
pianonsoiton harrastusta, mutta sen ei kuitenkaan tule kokonaan korvata yksilöopetusta.