LIAANIT APUNA JA HAAVEISSA IHAN OIKEA LENTÄVÄ KOIRA : Erityisen lapsen hyvä päivä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnasssa
Mäkelä, Päivi (2011)
Mäkelä, Päivi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103032802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103032802
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Mäkelä Päivi. Liaanit apuna ja haaveissa ihan oikea lentävä koira. Erityisen lapsen hyvä päivä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnassa. Järvenpää, kevät 2011, 55 s, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaali- ja kasvatusalan koulutusohjelma. Sosionomi AMK
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten järjestämme hyvän päivän
erityisen tuen piirissä olevalle lapselle koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnassa. Lisäksi hain vastausta siihen, miten toiminta voisi olla yhtenä osana lapsen erityisen tuen verkostoa.
Haastattelin työtäni varten kolme vanhempaa ja neljä erityisen tuen piirissä olevaa lasta koululaisten aamu- ja iltapäiväkerhosta. Vanhempien haastattelut suoritin teemahaastatteluina. Lasten haastattelut suoritin kuvien avulla lasten kanssa yhdessä aikakauslehdistä kerätyillä kuvilla.
Aineiston analyysin aloitin litteroimalla haastattelut. Seuraavaksi pelkistin havainnot ja sen jälkeen yhdistin raakahavaintoja. Käytin aineiston analyysissä useaa aineistoa eli triangulaatiota ja toimin samalla tavalla sekä vanhempien että lasten aineiston suhteen.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmat ovat suhteellisen tyytyväisiä tutkimukseni koululaisten iltapäivätoimintaan. Lisää tiedotusta toiminnasta odotettiin ja koulun kanssa tehtävä yhteistyö koettiin puutteelliseksi. Lapset olivat tyytyväisiä koululaisten iltapäiväkerhon toimintaan.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että koululaisten iltapäiväkerho pystyy hyvin ottamaan huomioon erityisen tuen tarpeessa olevan lapsen. Toiminta pystyy tarjoamaan mielekkään ja turvallisen iltapäivän lapselle.
Mäkelä Päivi. Liaanit apuna ja haaveissa ihan oikea lentävä koira. Erityisen lapsen hyvä päivä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnassa. Järvenpää, kevät 2011, 55 s, 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaali- ja kasvatusalan koulutusohjelma. Sosionomi AMK
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten järjestämme hyvän päivän
erityisen tuen piirissä olevalle lapselle koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnassa. Lisäksi hain vastausta siihen, miten toiminta voisi olla yhtenä osana lapsen erityisen tuen verkostoa.
Haastattelin työtäni varten kolme vanhempaa ja neljä erityisen tuen piirissä olevaa lasta koululaisten aamu- ja iltapäiväkerhosta. Vanhempien haastattelut suoritin teemahaastatteluina. Lasten haastattelut suoritin kuvien avulla lasten kanssa yhdessä aikakauslehdistä kerätyillä kuvilla.
Aineiston analyysin aloitin litteroimalla haastattelut. Seuraavaksi pelkistin havainnot ja sen jälkeen yhdistin raakahavaintoja. Käytin aineiston analyysissä useaa aineistoa eli triangulaatiota ja toimin samalla tavalla sekä vanhempien että lasten aineiston suhteen.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhemmat ovat suhteellisen tyytyväisiä tutkimukseni koululaisten iltapäivätoimintaan. Lisää tiedotusta toiminnasta odotettiin ja koulun kanssa tehtävä yhteistyö koettiin puutteelliseksi. Lapset olivat tyytyväisiä koululaisten iltapäiväkerhon toimintaan.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että koululaisten iltapäiväkerho pystyy hyvin ottamaan huomioon erityisen tuen tarpeessa olevan lapsen. Toiminta pystyy tarjoamaan mielekkään ja turvallisen iltapäivän lapselle.